راه اندازی خط تولید میوه خشک

تاسیس کارگاه میوه خشک

خشک کردن ونگهداری میوه هاوسبزیجات واستفاده ازآنها درفصل های مختلف سال ازگذشته متفاوت بوده است در گذشته برای ماندگاری بیشتر محصول ها از روش های مختلفی استفاده می کردند اما امروزه دستگاه های مختلفی برای خشک کردن میوه ها وسبزیجات در اندازه های مختلفی در صنعت و در منازل بجای روش های قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد

دستگاه های میوه خشک کن ازنظر تکنیک وتکنولوژی به دسته های مختلفی تقسیم میشوند که هر کدوم از اون ها کارکرد و ویژگی خاص مخصوص به خودش را دارد .کمیت وکیفیت محصول ورودی و خروجی از عامل مهم استفاده از دستگاه های میوه خشک کنی هستنند.

مرحله های تاسیس کارگاه میوه خشک کنی:

موجودی مورد نیاز متناسب بادستگاه برای تاسیس کارگاه میوه خشک کن باید مورد استفاده قرار بگیرد.ابتدا باید دستگاه را متناسب با فضای کار -توان تولیدوبودجه انتخاب شود.وهمچنین بایدگفته شود که برای راه اندازی کسب وکار در منازل از دستگاه میوه خشک کنی کابینتی استفاده شود و بهترین گزینه است.

قبل ازمصرف و خشک کردن میوه وسبزیجات آن ها را بادقت شسته وبا اسلایسر خرد شود وبرای کارمنازل اسلایسر دستی بهتر است.

بیشتر میوه ها را میتوانیدباپوست خشک کنید ولی بسیاری دیگر از این میوه ها مانند موزو کیوی حتما بایدپوست آن ها گرفته شود.هسته میوه ها را قبل از خشک کردن ازآن ها جدا کنید .میتوانید برای جداسازی هسته ازمیوه هل ازدستگاه هسته گیر استفاده کنید.

نکته ای که بسیار بایدمورد توجه قرار گیرد این است که در دستگاه میوه خشک کنی منازل برای خشک کردن نباید از دو میوه بطور همزمان استفاده کرد چرا که زمان وسازوکار خشک شدن میوه ها متفاوت است واگر چند نوع میوه بطور همزمان در یک دستگاه میوه خشک کنی قرارگیرد بو وطعم میوه ها بر روی یکدیگر اثرمیگذارند.

بعد از خشک کردن میوه ها آن ها را بسته بندی کنید تا برای فروش آماده شوند.وبرای بسته بندی میوه ها از پاکت ها وظرف های آماده موجود دربازار استفاده نمایید ویا حتئ میتوانید بادستگاه دوخت پلاستیک رو میزی برای بسته بندی آن ها استفاده کنید.

بااستفاده کردن از دستگاه میوه خشک کن خانگی میتونید محصولات مختلفی را تولید کرده و در منازل کسب درآمد کنید.

شیوه راه اندازی خط تولید میوه وسبزیجات خشک:

خشک کردن میوه وسبزیجات در کل کشور میتونه پیشرفت چشم گیری داشته باشد چراکه شما اگردر هر شهری یا منطقه جغرافیایی که هستید میشود میوه وسبزی همان منطقه را استفاده وخشک کنید.

میتوانید میوه ها راهم بصورت تازه تری میل کنید وهم خشک شده وترد چیپس میوه از تنقلات خوشمزه ای است که هم سالم است وهم در مهمانی میتوانید پذیرایی کنیدو استفاده شود بسیاری افراد هستند که میوه خشک مصرف می کنند و از میوه تازه استفاده نمی کنند.

واما باید گفته شود که خشک کردن میوه در نور خورشید آلودگی محیطی وگردوغبار را در میوه افزایش میده بخاطر همین موضوع است که مردم بیشتر به سمت خشک کردن صنعتی میروند ومصرف آماده میوه خشک به صرفه نیست وقیمت بالایی دارد واما اگر داشتن میوه های خشک ارگانیک براتون مهم است میتوانید یک دستگاه میوه خشک کن خانگی تهیه کنید ومیوه های خود را در منزل خشک کنید ومورد مصرف روزانه خود قرار دهید.

خط تولید باید شامل وان شستشو ودستگاه میوه خشک کن باشد وباتوجه به بودجه ای که در اختیار دارید میتوانید کار خود رت شروع وخط تولید را راه اندازی کنید.وان شستشو در دو نوع مختلف وجود دارد یکی اینکه وان ساکن و وان گردش در آ؛ب است.از وان ها برای شستشو دادن میوه ها وسبزیجات استفاده میشود و بعد سبزیجات آبگیری شوند.

وهمانطور که قبلا گفته شد بایپوست کندن وخرد کردن میوه ها در منازل از اسلایسر دستی وبرای خرد کردن میوه ها در محل کار از اسلایسر برقی استفاده شود که میوه ها را باقطر یکسان برش بدهد وبعد عمل خشک کردن وبسته بندی انجام شود.

تعداد اپراتور مورد نظر برای راه اندازی خط تولید به میزان ظرفیت تولید شمابستگی دارد.مثلا برای کسب وکار صنعتی باتوجه به اینکه چه دستگاهی می خواهیدمورد استفاده قرار گیرد وچه میوه ای خشک شود وچند شیفت کاری از دستگاه استفاده شود به اپراتور های بیشتری نیاز است ولی برای کار در منازل حداقل ۲اپراتور مورد نیاز است.

تولیدکردن لواشک بادستگاه میوه خشک کنی:

یکی از خوراکی های خوشمزه ای که بیشتر پرطرفدار است تولید لواشک است که در فصل تابستان میتوانید در کارگاه میوه خشک کنی انجام دهیدکه سود مناسب وخوبی نیز دارد.

چه مساحتی برای تاسیس تاسیس کارگاه میوه خشک کنی لازم است؟

در این مورد باید گفته شود که مساحت مورد نیاز بستگی به ظرفیت تولیدشما دارد.برای کسانیکه در منازل خود کار خشک کردن میوه را انجام میدهند در حالیکه دستگاه بسیار کوچک است به تعداد اپراتور های کمتری نیز نیاز است مثلا برای این کار یک سالن ۱۲متری اکتفا میکند.

اما در کسب وکار وکارگاه بزرگتربه فضایی نسبتا ۱۵۰تا۲۰۰متز احتیاج هستش چونکه ازتعداد اپراتور های بیشتری استفاده میشود وظزفیت تولید نیز بسیار بیشتر نسبت که کسب وکار در منازل است.

مجوز گرفتن برای کارگاه میوه خشک کن:

برای گرفتن مجوز بستگی به سطحی که میخواهید در آن مکان کار کنید دارد.برای کسب وکار خانگی باید مجوز بهداشت محل گرفته شود اما اگر در میخواهید کسب وکار بزرگتر و در سطح صنعتی باشد باید مجوز صنایع ومربوط به این شاخصه رابگیرید.

واما به موضوع قیمت دستگاه های میوه خشک کن خانگی میپردازیم:

قیمت دستگاه به ظرفیت تولید میوه ای که میخواهید خشک کنید دارد و نوع مصرف برق یاگاز در قیمت این دستگاه تاثیرگذار است.حالا شاید اغین سئوال براتون پیش بیاد که با افزایش قیمت دستگاه وهزینه گازوبرق خریداری این دستگاه به صرفه است یاخیر؟

در حالیکه به دستگاه میوه خشک کن به عنوان یک منبع در آمد زایی نگاه میشود که بتونیدبه اقتصاد خانواده تون کمک کنید خریدن این دستگاه به صرفه است به شرط آنکه قبل از خرید حتما راجب دستگاه تحقیق کرده باشید که بتوانید بهترین دستگاه را تهیه کنید وبعدها پشیمان نشوید ازخریداری دستگاه.

ودرحالیکه شما میخواهید محصول رابرای مصرف روزانه خود استفاده کنید بهتره که بهترین مارک روانتخاب کنید که بعدا مجبور نشوید قطعاتش راتعمیرویا تعویض کنید چون تعمیر وسایل اصلا به صرفه نیستش.

دلیل استفاده از دستگاه میوه خشک کن؟

یکی از دلیل های مهمی که از دستگاه میوه خشک کن استفاده می کنیم این هستش که میشود نسب به میوه خشک نشده به مدت زمان طولانی تری استفاده کنیم ۲تا۹۰درصد آب در هر ماده خوراکی وجود دارد به همین علت است که میوه های تازه تر زودتر کپک می زنند وخراب میشوند بخاطر وجود آب در میان بافت در آن ها است که قارچ ها وباکتری ها به سرعت در آن هارشد می کنند.و باید به این موضوع توجه کنید که با خشک کردن میوه ها ویتامین موجود در آن ها را بین نمی برد فقط باعث از بین رفتن آب آنها می شود و میوه های خشک شده را در جای خشک وتمیز نگهداری کنید.

طریقه استفاده از دستگاه های میوه خشک کن:

توجه داشته باشید قبل از اینکه میوه ها را در دستگاه میوه خشک کنی قرار دهید آنها را خوب بشویید وضدعفونی کنید.ومیوه های خراب شده را ازبین میوه های دیگر جدا کنید وبعد میوه ها را آبکشی کنید و رطوبت آنها رابگیرید .آنها را با دستگاه اسلایسر برش دهید هسته های میوه را با دستگاه هسته گیر جداکنید در آخر میوه های برش خورده را درون سینی های خشک کن قراردهید.

دستگاه بدون هیچ پختی آب داخل میوه ها را ازبین میبرد .دستگاه دارای یک المنت حرارتی و فن است.المنت باعث گرم شدن محیط داخلی دستگاه وفن گرمای تولید شده را به گردش در می آورد.دستگاه خشک کن از طریق مشعل تعبیه  حرارت را  در بین سینی ها پخش می کند ورطوبت میوه ها خارج می شود و ویتامین آن ها حفظ می شود وبه هیچ وجه رنگ آن ها راتغییرنخواهند داد.

برای خشک شدن میوه ها دما و زمان را به دستگاه دهید تا میوه ها خشک شوند دما را بهتراست بین ۴۰تا۶۰در جه سانتی گرادو متناسب با نوع میوه قرار دهید.خشک شدن میوه ها به دما و رطوبت محیط دمای دستگاه و نوع میوه بستگی دارد و حدودا ۴تا۸ساعت طول می کشد.

ممکن است این سئوال براتون پیش بیاد که میتوانیم از فر برای خشک کرد استفاده کنیم یاخیر؟اگرفر شما دارای مجهز به میوه خشک کن باشد میشود استفاده کرد ولی تمام فر ها این خواص را ندارند که هوای گرم را به گردش در آورند و بطور یکنواخت برروی سطح میوه قرارنمی دهد ونتیجه کار قابل رضایت نخواهد بود وبنابراینکه فر باعث پخته شدن میوه ها میشود چون ازدمای بسیار بالایی برخوردار است و دچار تغییر ظعم و ازبین رفتن مواد مغذی آن هامی شود.ودستگاه میوه خشک کن نسبت به فر با صرفه تر است.

محصولات خود را کجا بفروشیم؟

چیپس میوه ها مثل(پرتقال-سیب-موزو……..)یاصیفی جات وسبزیجات(پیاز-گوجه و…..)مشتری خاص خودش را دارد.

پس باید دقت کنید زمان فروش چه قیمت هایی به شما می دهند و خواهان محصول شما است.

بنابراین هدف از این اطلاعات برای شما عزیزان این است که محصولاتی باکیفیت بهتر چه در کسب وکار خانگی وچه در کسب وکار صنعتی تهیه کنید وبا دستگاه ها وطریقه خشک کردن میوه ها آشنایی لازم رابه دست آورید و کسب در آمد کنید در منازل خود. برای کسب اطلاعات بیشتر با مدیریت ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *