دستگاه میوه خشک کن

دستگاه میوه خشک کن کابینتی

این نمونه از این ماشین آلات تمام اتوماتیک بوده و قابلیت رطوبت گیری انواع مواد غذایی و شیمیایی را دارند.فرایند رطوبت گیری در این ماشین آلات به صورت کاملا خودکار و با دقت بالا انجام می شود.

دستگاه خشک کن حرارتی یکی دیگر از روش های رطوبت گیری مواد غذایی می باشد.البته می توان گفت روش های زیادی برای رطوبت گیری مواد غذایی و شیمیایی وجود دارد.

اما در ایران بهترین گزینه استفاده از دستگاه میوه خشک کن حرارتی است باتوجه به قیمت مناسب سوخت های فسیلی مثل گاز و گازوئیل.از طرفی دیگر این دستگاه ها محصول مورد نظر ما را با کیفیت تر وبهتر از روش های ماکروویوی خشک می کنند.

حال در ادامه این موضوع می خواهیم به انواع دستگاه خشک کن کابینتی اشاره کنیم.

انواع دستگاه خشک کن صنعتی حرارتی

 

دستگاه خشک کن کابینتی تک کابین

شکل ظاهری دستگاه های خشک کن تک کابین شبیه به یخچال های ساید بای ساید است.و معمولا برای کارگاه های کوچک با تناژ تولید کم استفاده شده که می توان گفت کمترین ظرفیت تولید را داشته است.

این دستگاه خشک کن مجهز به سینی نسوز فلزی یا پلی اتیلنی،المنت برقی، مشعل گازی ، گاز و گازوئیلی و سنسور کنترل دما می باشد.

 

دستگاه خشک کن دوکابین

این دستگاه خشک کن با دستگاه خشک کن تک کابین تفاوت زیادی ندارد.تنها تفاوت آن ها در ظرفیت آن هاست، که دستگاه خشک کن دو کابین دارای دو قفسه سینی می باشد.همه ی این ماشین آلات خشک کن کابینتی اتوماتیک هستند و با دقت بسیار بالایی دما را کنترل می کنند.

 

دستگاه خشک کن تونلی

این دستگاه خشک کن صنعتی مورد استفاده در کارخانه جات بزرگ است برای تولید با تناژ بالا مورد استفاده قرار می گیرند.در فرایند رطوبت گیری در این دستگاه هیچ وقفه ای وجود ندارد و محصول از یک سوی تونل وارد می شود و از سوی دیگر تونل به طور کامل رطوبت گیری شده و خارج می شوند.

دستگاه خشک کن تونلی در دو نوع نواری و واگنی سفارشی سازی می شوند که هر کدام از آن ها کاربرد خاص خود را دارند.

 

 دستگاه خشک کن حرارتی

خشک کن حرارتی به دستگاهی گفته می شود که با حرارت مصنوعی، رطوبت انواع مواد غذایی و شیمیایی را می گیرد.حرارت کابین این دستگاه ها با حساسیت بسیار زیادی قابل کنترل می باشد و دقت رطوبت گیری آن نیز بسیار بالا است.این روش بهترین و سالم ترین روش در رطوبت گیری مواد غذایی محسوب می شود.

 

مزایا استفاده از خشک کن حرارتی به نسبت خشک کن های تصعیدی و ماکروویوی

 

خشک کن تصعیدی:

دراین روش از برودت(سرما) به جای حرارت (گرما) استفاده می کنند. ماشین آلات خشک کن تصعیدی گران قیمت و پیچیده هستند. و برای محصولاتی با حساسیت بالا مورد استفاده قرار می گیرند. و از آن جایی که قیمت تمام شده محصول هم در این روش بسیار بالا می باشد برای بسیاری از تولید کنندگان نیز توجیه اقتصادی ندارد.

 

خشک کن ماکروویوی:

این خشک کن ها با توجه به اسم خود دقیقا مثل ماکروویو های خانگی عمل می کنند و محصول را به روش پاشش امواج رادیویی، خشک می کنند.سرعت رطوبت گیری در این روش بسیار بالا می باشد.اما یکی از معایب آن این است که در این روش مقدار بسیار زیادی از ویتامین ها و پروتئین های مواد غذایی از بین می رود.

در خشک کن های حرارتی، دما بین ۴۰ تا ۵۰ درجه کنترل شده و به هیچ عنوان پروتئین ها و ویتامین ها را ازبین نمی برد. بنابراین محصولات غذایی که توسط امواج رادیویی خشک می شوند ارزش غذایی کم تری دارند.

 

نکته ۱:

محصولات غذایی خشک شده، در بخش صادرات باید از یک چهارچوب و استاندارد جهانی پیروی کنند.با آسیب زدن به مواد مغذی همچون پروتئین ها و ویتامین ها این استاندارد از بین می رود. و اجازه صادرات این مواد غذایی داده نخواهد شد.

 

نکته ۲:

در بعضی از محصولات غذایی خشک شده برای زیباتر کردن ظاهر آن ها از مواد شیمیایی استفاده می کنند. که استفاده از مواد شیمیایی ممنوع می باشد. بنابراین نباید کیفیت را قربانی زیبایی کنیم.

در روش خشک کن حرارتی سلامت و کیفیت محصول در بهترین حالت است و حتی می توان از باقی مانده آن ها (پرتی) به عنوان دم نوش استفاده کنیم.

 

مزایا استفاده از بهترین مارک دستگاه های میوه خشک کن صنعتی و حرارتی نسبت به روش طبیعی

 

ممکن است این سوال برای خیلی از شماها پیش آمده باشد که چرا باید هزینه ای صرف دستگاه های خشک کن کنیم وقتی در روش طبیعی نیازی به صرف هزینه نیست؟

۱٫فضای کم

در روش آفتاب خشک نیاز به نور آفتاب و فضای مسطح زیاد است.در روش خشک کردن میوه ها به صورت طبیعی از گرمای خورشید (آفتاب خشک) و یا از جریان هوای طبیعی (سایه خشک) استفاده می شود. که این روش در فصول سرد کاربرد ندارد و روش رطوبت گیری فصلی محسوب می شود.

در روش سایه خشک نیز به فضایی مسقف و بسیار بزرگ نیاز است که در خشک کن های صنعتی هیچ کدام از این محدودیت ها موجود نیست، و در فضایی کوچک و حتی در هر فصلی که باشیم هم کاربرد دارد و می توان از آن ها استفاده کرد.

 

۲٫سرعت رطوبت گیری

در خشک کردن مواد غذایی سرعت رطوبت گیری بسیار پایین می باشد و خشک شدن محصولات به زمان زیادی برای خشک شدن احتیاج دارند. ولی سرعت در روش های صنعتی تا چندین برابر بیشتر می شود. کاهش زمان رطوبت گیری از جهتی موجب افزایش تولید محصول می شود و صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

 

۳٫کنترل دما

کنترلی بر روی دما در روش خشک کردن به صورت طبیعی وجود ندارد.ولی در خشک کردن صنعتی دما با حساسیت زیادی کنترل می شود.این دستگاه های صنعتی به راحتی قابل برنامه ریزی هستند زیرا که مجهز به حسگر کنترل دما می باشند.حساسیت این حسگر ها کم تر از یک درجه سانتیگراد می باشد.بنابراین احتمال سوختن و آسیب محصولات وجود ندارد.

۴٫بهداشت بالا

در روش خشک کردن به صورت صنعتی بسیار تمیز و بدون گردوغبار یا اجسام خارجی می باشد، زیرا که محصول مورد نظر در یک فضای بسته و بهداشتی رطوبت گیری می شوند.که می توان گفت محصول نهایی زیبا تر و کیفیت بیشتری دارد و مشتری پسند تر می باشد.

 

از چیپس میوه ها می توانید همراه با آجیل و خشکبار و در مهمانی ها جایگزین میوه های فصل مختلف استفاده کنید و حتی مورد استفاده در شیرینی فروشی ها نیز می باشد.

 

مزایای استفاده از میوه خشک ها

۱٫استفاده از انواع میوه ها در ۴ فصل:

عمر میوه خشک ها چندین برابر بیشتر از میوه های تازه است که در نتیجه می توانیم در هر ۴ فصل از انواع میوه ها استفاده کنیم. به طور مثال می توانیم در فصل زمستان از توت فرنگی به صورت خشک شده آن استفاده کنیم.

 

۲٫طول عمر بالا:

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم عمر میوه تازه کوتاه است و احتمالا به چند هفته هم نمی رسد. اما میوه های خشک شده را می توانیم بدون نگرانی از فاسد شدن آن ها، نگهداری و مصرف کنیم.

 

۳٫حمل ونقل آسان تر:

زمانی که میوه ها را خشک می کنیم، رطوبت آن ها گرفته شده و حجم آن ها کم می شود. همانطور که مدام نگران له شدن و کاهش عمر میوه های تازه هستیم، این نگرانی در میوه خشک ها وجود ندارد.از این رو حمل ونقل آن ها ساده تر و ارزان تر نیز می باشد.

 

۴٫حفظ میوه های مازاد استفاده:

در برخی موارد حجم میوه های فصلی از نیاز بازار بیشتر است.و از سوی دیگر ممکن است میوه های مازاد استاندارد های صادراتی را نداشته باشند. بنابراین خشک کردن میوه ها یکی از بهترین گزینه هاست و سود خوبی نیز با این روش به دست می آید.

مضرات دستگاه های میوه خشک کن

استفاده از این دستگاه ها کاملا بهداشتی می باشد و هیچ گونه ضرری ندارند.البته اگر محصولات غذایی با استاندارد های بهداشتی رطوبت گیری شده باشند.ماشین آلات غیر استاندارد همانطور که گفته شد موجب ازبین رفتن مواد مغذی و ویتامین های میوه شده و حتی امکان دارد که محصول بسوزد.

دستگاه های میوه خشک کن و گیاه آلوئه ورا:

ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید که آیا این دستگاه ها توانایی خشک کردن گیاه آلوئه ورا را هم دارند یا خیر؟ آلوئه ورا گیاهی با بدنه آب دار می باشد و داخل برگ های آن ژل طبیعی آلوئه ورا وجود دارد.بنابراین برای رطوبت گیری این گیاه باید آن را به تکه های کوچک اسلایس کنند.

 خشک کن های میوه و سبزی تک کابین

زمانی که از دستگاه های صنعتی صحبت می کنیم باید در نظر داشته باشیم که از این دستگاه ها در منزل قرار نیست استفاده شود و در حقیقت باید بتوان با استفاده از آن ها کسب و کاری حرفه ای را راه اندازی کرد.

ظرفیت خشک کن های صنعتی میوه و سبزی حدود ۱۰۰ کیلوگرم که کوچک ترین آن ها است، می باشد. سیستم های کنترلی تمام اتوماتیک و هوشمند امکان تولید محصولاتی با کیفیت را فراهم کرده اند.

ابعاد این دستگاه های خشک کن به ترتیب زیر می باشد:

عرض تمام شده دستگاه های تک کابین ۱۲۰ سانتی متر و طول آن ۱۵۰ سانتی متر و با ارتفاع ۲۴۰ سانتی متر است. وزن دستگاه نیز حدود ۴۰۰ کیلو گرم بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *