تجهیزات راه اندازی

دستگاه میوه خشک

دستگاه میوه خشک کن

اگر تمایل به تولید و فروش میوه خشک دارید باید از دستگاه میوه خشک کن صنعتی که دارای اجزای مختلفی مثل بدنه،کابین،المنت های حرارتی،فن،سیستم تهویه سینی و… استفاده نمایید.

از سال های دور خشک کردن میوه و سبزی در کشورهای مختلف دنیا  ایران رسم بوده،اما نقاطی در جهان وجود دارد که همیضشه به میوه تازه دسترسی ندارند. همینطور افزایش نیاز بازار باعث شد تا تولید کنندگان میوه خشک صنعتی تصمیم بگیرند با استفاده از دستگاه های میوه خشک کن به تولید انبوه برسند. قیمت دستگاههای میوه خشک کن صنعتی با درنطر گرفتن ظرفیت تولید میوه خشک و تکنولوژی استفاده شده در ساخت آنها متفاوت است.

نحوه کارکردن دستگاه میوه خشک کن

حراردت دادن به میوه و سبزی باعث میشود رطوبت موجود در میوه از بین رود و در نهایت خشک شدن میوه ها می شود. و سپس رطوبت با استفاده از هواکش به قسمت تهویه انتقال می یابد و سپس از دستگاه خارج میشود. گردش هوا در دستگاه میوه خشک کن می تواند به صورت افقی یا عمودی در جریان باشد.

اگر سیستم گردش هوا افقی باشد تهویه در انتهای دستگاه قرار میگیرد و اگر عمودی باشد سیستم تهویه در بالای دستگاه قرار می گیرد. فن و سیستم تهویه به صورت همزمان با یکدیگر کار می کنند و نهایتا باعث گردش هوا و خروج رطوبت میوه از دستگاه میوه خشک کن می شوند.

سینی های دستگاه میوه خشک کن

سینی هایی که در دستگاه میوه خشک کن گذاشته می شوند،در مدل های مختلف دستگاه متفاوت هستند. سینی بعضی از دستگاهها متحرک هستند و منبسط می شوند. در صورتیکه در بعضی دیگر جنس آنها سخت می باشد.

حرارت

خیلی از مواد غذایی در درجه حرارت بین ۲۰۳ و ۲۹۳ خشک می شوند. میوه و سبزی نیز در این دسته بندی قرار می گیرند. ولی برای از بین بردن باکتری ها گوشت و مواد پروتئینی نیاز به حرارت بالاتری دارند. درجه حرارت و گردش هوا برای محصولات مختلف باید به صورتی تنظیم شود که میوه و سیبزی به صورت یکنواخت خشک شوند. اگر میزان حرارت از نقطه بهینه آن بالاتر باشد،سطح بیرونی میوه بسیار خشک می شود و داخل آن مرطوب می ماند.

انواع دستگاه میوه خشک کن

  • دستگاههای میوه خشک کن صنعتی و نیمه صنعتی
  • دستگاههای میوه خشک کن تک کابین
  • دستگاههای میوه خشک کن دو کابین
  • دستگاههای میوه خشک کن خانگی
  • دستگاههای خشک کن میوه و سبزیجات کانتینیوس
  • دستگاههای میوه  و سبزی صنعتی کابینتی
  • دستگاههای میوه  و سبزی تونلی

در ادامه این مقاله به معرفی دستگاههای میوه و سبزی خشک کن صنعتی کابینتی و صنعتی تونلی می پردازیم:

دستگاه خشک کن سبزی و میوه صنعتی کابینتی

در صنایع غذایی دستگاههای میوه خشک کن کابینتی مثل کمد های بزرگی هستند. که قفسه های مختلفی برای قراردادن میوه و سبزی دارند. این دستگاهها ظرفیت بالایی ندارند و نهایتا میتوانند هربار در حدود ۳۰۰ کیلو سبزی یا میوه را خشک نمایند.مدل های بالاتر این دستگاه از فن نیز استفاده می کنند.

دستگاه خشک کن سبزی و میوه صنعتی تونلی

دستگاههای میوه خشک کن تونلی کدل های پیشرفته تری هستند و به همین خاطر می توانند در حدود ۲ تن سبزی و میوهن را خشک کنند. این دستگاهها شبیه به تونل های بزرگ هستند که میوه و سبزی بر روی تسمه نقاله های آن قرار میگیرند.

و به داخل دستگاه می روند.و پس از مددتی میوه و سبزی خشک شده از سمت دیگر دستگاه خارج می شود. دستگاه های خشک کن میوه صنعتی در کنار حجم بالای تولید قیمت بالاتری نیز دارند.

دستگاه خشک کن سبزی و میوه خانگی

با گسترش یافتن کسب و کارهای کوچک خانگی،استفاده از دستگاه سبزی خشک کن خانگی بسیار زیاد شده است و خیلی های برای کسب در آمد خانگی،تصمیم به خرید دستگاه میوه خشک خانگی نمودند که به تولید و فروش میوه خشک بپردازند.

دستگاه خانگی،یک دستگاه کابینتی کوچک است که تعداد سینی آن حداقل ۱۵ عدد باشد.البته یک دستگاه میوه خشک کن کوچک با ۲۰ سینی نیز می تواند یک دستگاه خانگی مناسب باشد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *