مقالات اموزشی

شرایط راه اندازی خط تولید میوه خشک

شرایط راه اندازی خط تولید میوه خشک

همانطور که می دانید راه اندازی هر کسب و کاری به یک سری شرایط و دریافت تعدادی مجوز نیاز دارد. در صورتی که از همان ابتدای کار مکان و شرایط مورد نیاز فراهم نباشد این کسب و کار نمی تواند به خوبی مانور دهد و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی به طور کامل نابود می شود. راه اندازی خط تولید میوه خشک همانند هر کسب و کاری مسلماً به در اختیار داشتن مجوز، شرایط مکانی مناسب، وسایل و دستگاه های مربوطه نیازمند است‌. در وهله اول کارآفرین باید مکان مناسب را انتخاب کرده و با ارائه مدارک مورد نیاز به اصناف مرتبط   مجوز راه اندازی خط تولید میوه خشک را بگیرد. ناگفته نماند خود کارآفرین نیز باید در این زمینه دارای سابقه کاری و مهارت کافی باشد.

اگر بخواهیم تولید میوه خشک را در گذشته و در زمان حال مقایسه کنیم در نگاه اول متوجه می شویم که زمان‌های قدیم نیروی انسانی زیادی برای این کار لازم بوده، اما امروزه با  با توجه به پیشرفت صنعت و تکنولوژی و روی کار آمدن دستگاه های پیشرفته به نیروی انسانی زیادی لازم نیست. در حال حاضر کارگاه های تولید میوه خشک با نیروی انسانی محدود و در زمان بسیار کم توانسته اند به تولید انبوه میوه خشک دست یابند. قطعا راه اندازی کارگاه های تولید میوه خشک سودمند هست. از یک طرف می توان این میوه خشک ها را به کشورهای مختلف صادر کرد و از طرفی دیگر مردم در هر زمان از سال می توانند میوه مورد نظر و دلخواه خود را به صورت خشک شده تهیه کنند.

 

 

 

 

 

 

ما در این مقاله قصد داریم، در رابطه با شرایط راه اندازی خط تولید میوه خشک توضیحات و مطالب لازم را به سمع و نظر شما عزیزان برسانیم. پس با ما همراه باشید.

لازمه شروع کسب و کار تولید میوه خشک چیست؟!

همانطور که محرز شده تولید میوه خشک در مقایسه با سایر کسب و کارهای تولیدی بسیار پر طرفدار و سودآور هست‌. کارآفرین در وهله اول باید آگاهی لازم در رابطه با انواع میوه و دستگاه های مورد نیاز برای تولید میوه های خشک داشته باشد. برای این کار دوره‌های آموزشی فشرده وجود دارد، که افراد می‌توانند در این دوره و کلاس ها شرکت کرده و مطالب و اطلاعات مورد نیاز را کسب کنند. کارآفرینان برای اینکه شروع کاری ایده آل و مناسبی داشته باشند باید با مشاورانی  که در این زمینه فعالیت دارند مشورت به عمل آورند. در صورتی که افراد، شرایط لازم برای مشورت با مشاوران را نداشته باشند می توانند از سایت ها و منابع معتبر که در این زمینه مطالب و توضیحات درست را ارائه می دهند بهره ببرند‌.

پس از اینکه دوره های آموزشی به خوبی گذرانده شد شخص در خواست کننده و یا کار آفرین موظف است مکان مناسب به همراه دستگاه های مورد نیاز را تهیه کرده و در مرحله بعد برای اخذ مجوز تولید میوه خشک اقدام کند. راه اندازی کارگاه های تولیدی باعث اشتغال زایی شده و افراد بیکار در جامعه می‌توانند در این کار فعالیت داشته باشند. بنابراین با توجه به گفته های فوق این نتیجه می رسیم راه اندازی کارگاه تولید میوه خشک از چند جهت مفید و سودآور است و سود تولید میوه خشک به طور تقریبی به ۴۰ الی ۵۰ درصد می رسد.

 

 

 

 

 

مساحت مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه تولید میوه خشک

تولید میوه خشک در کشور ایران در سه مقیاس خانگی، کارگاهی و کارخانه ‌ای انجام می گیرد. اما به دلیل هزینه های گزاف و مساحت فراوان، تولیدات کارخانه‌ای در موارد بسیار نادر امکان راه اندازی دارد. اگر قصد دارید در مقیاس خانگی به تولید میوه خشک اقدام کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که حداقل فضای لازم برای تولید میوه خشک در این مقیاس، ۱۲ متر مربع است. در واقع این مساحت به منظور قرارگیری مناسب دستگاه های میوه خشک کن مورد نیاز هست. تولید خانگی میوه خشک اگر به صورت راه اندازی یک کسب و کار باشد به اخذ مجوز نیاز داشته و به فضای حداقل ۶۰ متر مربعی نیاز دارد.

همان طور که انتظار می رود تولید میوه خشک در مقیاس های کارگاهی و کارخانه ای در مقایسه با تولید خانگی فضای بیشتری را می طلبد. می‌توان گفت تولید کارگاهی میوه خشک به ۱۵۰ متر مربع فضا و تولید کارخانه ای به ۲۰۰ متر فضا نیاز دارد.

دستگاه و ابزارهای مورد نیاز برای کارگاه تولید میوه خشک

همان طور که می دانید برای تولید میوه خشک در مقیاس کارگاهی، طی کردن مراحل مختلفی لازم است، که این مراحل باید به خوبی و به صورت دقیق انجام شوند. در مرحله اول شست و شو و ضدعفونی میوه انجام می شود. در مرحله بعد پوست گیری و هسته گیری انجام شده و سپس به کمک اسلایسر ها میوه ها به برش های کوچک با لایه های نازک در می آیند و در آخر در دستگاه های خشک کن قرار می گیرند. برای هر یک از مراحل نام برده شده دستگاه و ابزارهای متفاوتی وجود دارد.

بر اساس گفته کارشناسان در صورتی که میزان تولید میوه خشک به ۲ تن نرسد، نیازی به راه اندازی خط تولید برای شست و شوی میوه نیست و کارکنان می‌توانند از وان های شست و شو در مرحله ی شستن میوه ها بهره ببرند. اما مرحله دوم مربوط به پوست گیری و هسته گیری به وسیله دستگاه و ابزارهای مناسب انجام می گیرد.

 

اخذ مجوز تولید میوه خشک به چه صورت است؟!

براساس مقیاس و نوع فعالیت، مجوزهای مربوط به تولید میوه خشک متفاوت و متنوع است. به عنوان مثال صادر کردن مجوز برای تولیدات خانگی میوه خشک در حیطه کاری سازمان وزارت کار و رفاه و امور اجتماعی قرار دارد. وزارت بهداشت، درمان و پزشکی نیز مجوز بهداشت را صادر می کند. اخذ مجوز تولید میوه خشک در مقیاس خانگی و کارگاهی بسیار با یکدیگر متفاوت هست. به طوری که مدارک مورد نیاز برای گرفتن مجوز در مقیاس خانگی کمتر بوده و اخذ این مجوز با روند ساده تری انجام می شود. در مقابل برای مقیاس کارگاهی کاملاً عکس این قضیه وجود دارد. در نظر بگیرید اصناف و وزارت خانه های مربوطه برای احداث خط تولید کارگاهی مدارک بیشتری را می خواهند و صادر شدن مجوز زمان بر خواهد بود.

بررسی شرایط مورد نیاز برای اخذ مجوز تولید میوه خشک

برای دریافت مجوز در زمینه راه اندازی کسب و کار همانطور که می دانید طی کردن مراحل و ارائه مدارکی لازم است. کار آفرین یا همان شخص درخواست‌ کننده باید بر اساس قوانین و مقررات تمام مدارک را در اختیار اصناف مربوطه قرار داده و روند اخذ مجوز را پیش بگیرد. همچنین برای اخذ مجوز یک سری شرایط لازم است که باید شخص آن ها را دارا باشد. شامل:

  • در اختیار داشتن تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز برای تولید میوه خشک
  • وجود سابقه کار ۶ الی ۱۲ ماهه در رابطه با کسب و کار مربوطه
  • پشت سر گذاشتن حداقل ۳۲ ساعت از دوره‌های آموزشی تئوری و عملی
  • در اختیار داشتن فضای حداقل ۶۰ متری
  • اثبات سلامت جسمانی و روانی کارآفرین
  • برخورداری از آگاهی و اطلاعات لازم به همراه مهارت
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم از سوی درخواست کننده
  • در دسترس بودن انرژی های ضروری از قبیل آب،برق، گاز و تلفن

 

 

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز خط تولید میوه خشک

افرادی که قصد دارد تولید میوه خشک را به صورت یک کسب و کار خانگی راه اندازی کنند باید این نکته را در نظر بگیرند که در وهله اول باید در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام به عمل آورند. برای ثبت نام باید مدارک تحصیلی، مدارک شناسایی شخص درخواست کننده، گواهینامه های دریافتی از جانب جهاد کشاورزی و مشخصات محل بسته بندی به مدیریت کشاوزی عرضه شود. در این قسمت به بررسی مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز می‌پردازد این مدارک شامل:

  • مدرک تحصیلی
  • مدارک شناسایی
  • کارت بهداشت
  • گواهی سلامت

ضرورت در اختیار داشتن پروانه بهداشتی کارگاه

بر اساس ماده ۷ قانون و ماده ۴، دستور العمل های اجرایی ساخت و ورود مواد آشامیدنی، خوراکی، آرایشی بهداشتی که با نام و یک برند مشخص عرضه می شوند به طور حتم به اخذ پروانه بهداشتی نیاز دارند. در اختیار داشتن پروانه بهداشتی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده در اکثر مواقع به عنوان پروانه تاسیس نیز از آن یاد می‌شود.

 

 

 

 

 

همانطور که ملاحظه کردید ما در این مقاله به شرایط راه اندازی خط تولید میوه خشک اشاره کردیم. مستحضر هستید که تمامی کسب و کارها به مکان و تجهیزات مناسب نیاز دارد. در صورتی که شرایط کارآفرین برای تهیه تجهیزات و مکان مناسب به وجود آمد، می تواند با در اختیار داشتن مدارک و دارا بودن شرایط به اخذ مجوز برای راه اندازی  کارگاه اقدام کند. خط تولید میوه خشک در سه مقیاس خانگی، کارگاهی و کارخانه ای انجام می گیرد. اما به دلیل شرایط و هزینه های گزاف خیلی برروی مقیاس کارخانه‌ای مانور داده نمی شود. با توجه به اینکه در گذشته تمامی مراحل تولید میوه خشک توسط انسان انجام می‌شد. بنابراین در مدت زمان خیلی زیاد میزان کمی از میوه خشک به تولید می‌رسید. اما امروزه بر اساس  تجهیزات و پیشرفت تکنولوژی به تعداد محدودی نیروی انسانی لازم بوده و  تمامی مراحل تولید میوه خشک از شست و شو تا برش دادن از طریق دستگاه های مختلف انجام می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *