راه اندازی خط تولید میوه خشک

شرایط لازم جهت بسته بندی میوه خشک

 

درایام گذاشته تولید میوه خشک به میزان کم و بر اساس نیاز درمانی و خوراکی در بین مردم تولید می شد. اما امروزه تولید این محصول به خودی خود به یک کسب و کار مستقل و پردرآمد تبدیل شده، که افراد زیادی سعی می کنند بر روی این کسب و کار مانور داده و به دنبال سوددهی و کسب درآمد هستند. با پیشرفت علم و روی کار آمدن دستگاه های پیشرفته امروزه تولید کنندگان می توانند به مقدار بسیار انبوه با کمترین فشار در مدت زمان کم به تولید انبوه میوه خشک دست یابند. تولید میوه خشک در حال حاضر به طی کردن برخی مراحل نیاز دارد، که رعایت بهداشت در هر یک از مراحل بسیار حائز اهمیت است. کارگاه‌های چیپس میوه در وهله اول، میوه و محصولات مورد نیاز و با کیفیت را با قیمت مقرون به صرفه از سوی کشاورزان خریداری کرده و سپس میوه‌ها را وارد کارگاه می‌کنند.

در این کارگاه اولین اقدامات شست و شو و ضدعفونی میوه بوده که می‌تواند از طریق دستگاه‌های پیشرفته شستشو و یا وان شستشو انجام شود. بعد از اینکه این مرحله شست وشو به پایان  پوست گیری و هسته گیری میوه ها به وسیله ابزار و دستگاه های مختلف انجام می‌گیرد. در نهایت میوه ها اسلایس شده و در دستگاه های خشک کن با دمای مناسب قرار می گیرند. زمانی که خشک شدن میوه توسط دستگاه های خشک کن به خوبی انجام گرفت، آن‌ها را از دستگاه خارج کرده و اجازه خنک شدن به میوه می‌دهند. در مرحله آخر در بسته بندی های مناسب این میوه خشک ها را به بازار و فروشگاه های معتبر عرضه می‌کنند‌.

ما در این مقاله قصد داریم. در رابطه با بهداشت میوه خشک و بسته بندی مربوط به آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

Picture1 1

 

 

نکات مهم در رابطه با بسته بندی میوه خشک

در تولید چیپس میوه مهم‌ترین بخش چه در زمینه تولید و چه در رابطه با عرضه، به بسته بندی محصول باز می گردد. بسته بندی میوه های خشک علاوه بر شیک و با کیفیت بودن، باید به گونه ای باشد که از نفوذ هوا و آلودگی به داخل آن جلوگیری شود. نه تنها باید کیفیت میوه خشک بالا باشد بلکه باید از بسته بندی معقول و زیبایی برای آن استفاده شود که بتواند نظر افراد جلب کرده و آن ها را به خود جذب کند. برخی از افراد بر این باورند استفاده از بسته بندی مناسب و شیک فقط  ایجاد هزینه‌های اضافی بوده و هیچ گونه منفعت دیگری ندارد. اما این طرز فکر غلط است.

زیرا بهره گیری از بسته بندی مناسب و معقول یک سرمایه گذاری منحصر به فرد محسوب می شود. بهترین المان برای تبلیغ و بازاریابی میوه خشک  به ظاهر و بسته بندی زیبای آن برمی گردد. زیرا می‌دانیم بر اساس ضرب المثل معروف در میان ما عقل مردم به چشمشان است. بنابراین هر آنچه که به چشمشان زیبا و مناسب بیاید انتخاب می کنند. در نتیجه تولید‌کننده و سرمایه‌گذار در زمینه میوه خشک نیز به سود بالایی دست می یابد. و در آخر افراد داوطلب در زمینه تولید میوه خشک باید این سه نکته را در نظر بگیرند. ۱. محصول باکیفیت تولید کرده،۲. از بسته بندی های شکیل و مناسب استفاده کنند. ۳. تبلیغ محصولات خود را به دست بازاریاب های کاربلد بسپارند.

 

 

بررسی اهمیت بسته بندی چیپس میوه

  1. بسته بندی میوه خشک باید به گونه ای باشد که در مراحل نگهداری و ترابری به دلیل وجود عوامل خارجی آلوده نشود و از هر آسیبی در امان بماند.
  2. در صورتی که برای بسته بندی از کارتن و جعبه های چوبی بهره می برید باید آن هایی را انتخاب کنید که با استاندارد ملی ایران به شماره دست ۱۰۳۵و ۳۶ همخوانی و تناسب داشته باشد.
  3. ظروف و وسایلی که به منظور بسته بندی انتخاب می شوند باید تمیز، سالم، نو، خشک و فاقد هرگونه آلودگی و بوی نامطبوع باشند.
  4. بسته بندی باید به گونه ای باشد که از ورود عوامل خارجی مانند رطوبت، تابش نور، هوا، گرد و غبار و آلودگی جلوگیری کند.
  5. بر اساس اصول و قواعد بسته بندی، باید هر بسته بیشتر از ۱۰ کیلوگرم وزن داشته باشد.
  6. نکته آخر میوه خشک های بسته بندی شده باید در مکان مناسب و با حفظ شرایط مطلوب قرار داده شوند‌.

انواع بسته بندی های میوه خشک

بسته بندی های مختلف و متنوعی برای میوه خشک وجود دارد از جمله این بسته‌بندی‌ها استفاده از کارتن، نایلون پلاستیکی و یا جعبه های چوبی است، که تولید کننده بر اساس سلیقه و میزان سرمایه گذاری بر روی بسته بندی، نحو بسته بندی را انتخاب می کند. مهمترین نکته در کسب و کار تولید میوه خشک انتخاب بسته بندی شکیل و خلاقانه است. نوع بسته بندی  بسیار با اهمیت بوده و باید به بهترین نحو انجام شود.

بسته بندی میوه خشک به وسیله پلاستیک

تولید کنندگان چیپس میوه اگر قصد دارند محصولات خود را بصورت فله به بازار عرضه کنند، بهره گیری از کیسه های پلاستیکی برترین و مناسب ترین انتخاب است. پوئن مثبت برای بسته بندی پلاستیکی به عدم نفوذ آلودگی برمی‌گردد و پوئن منفی آن مربوط به ورود نور و دما هست. زیرا شفافیت کیسه های پلاستیکی نمی‌تواند مانع از ورود دما و نور شود. ناگفته نماند بسته بندی میوه خشک بسته وسیله پلاستیک برای زمانی مناسب است که تولید کننده مستقیم کالا را در اختیار تاجران و خریداران عمده بگذارد.  در نظر داشته باشید نگهداری میوه خشک پلاستیکی به مدت طولانی در کیسه های پلاستیکی سبب ایجاد کپک می شود.

Picture2 1

 

بسته بندی چیپس میوه

ظرف های ساخته شده از پلی استایرن، که بسیارمحکم و مقاوم هستند، ظروف پلی کریستال نام دارد. بهره گیری از مواد فوق در تهیه ظروف کریستال در صنعت بسیار مقرون به صرفه بوده و شکل و شمایل زیبایی به ظروف می بخشد. به جرات می توان گفت مناسب ترین و برترین بسته بندی برای میوه های خشک، بهره گیری از همین ظروف پلی کریستال است. از دیگر مزیت های ظروف کریستالی می توان به شفافیت، جذب آب به میزان کم و مقاومت اشاره کرد. این نوع بسته بندی قطبیت کمی داشته، در نتیجه برای دما و گرما عایق خوب و مناسبی به حساب می آیند. استفاده از این ظروف برای بسته بندی در مقایسه با انواع دیگر بسته بندی هزینه بیشتری را متحمل می شود.

بهره گیری از کرافت برای بسته بندی میوه خشک

از خمیر کاغذ شیمیایی، مقوایی به نام کرافت تولید می شود که این مقوا دارای رنگ و طرح های زیادی هست. کاغذ از برترین کاغذ و مقوا ها بسته بندی برای خشکبار، ادویه جات و میوه خشک به حساب می آید و افراد برای بسته بندی در اکثر مواقع کرافت را انتخاب می کنند. استفاده  از این  بسته بندی نه تنها مانع ورود آلودگی شده بلکه از نظر ظاهر بسیار معقول و مردم پسند هست. پاکت های کرافت دارای پنجره های کوچکی بوده که این پنجره ها شفاف هستند و بخشی از محصول را می توان به خوبی مشاهده کرد. کاغذهای کرافت تجدید پذیر بوده و قابلیت بازیافت دارند.

Picture3 1

بسته بندی میوه خشک با استفاده از قوطی های فلزی

 

استفاده از قوطی های فلزی برای بسته بندی میوه خشک هزینه بالایی داشته و از مقرون به صرفه نیست. بنابراین تولید کنندگان در شرایط خیلی خاص و محدود از این نوع بسته بندی بهره می برند. فناوری این استفاده از این روش برای فروش میوه خشک اصلاً صرفه اقتصادی ندارد‌. این نکته را در نظر بگیرید و استفاده از قوطی های فلزی برای بسته بندی تنها زمانی انتخاب مناسب و کارآمدی است، که فروش محصولات به صورت بین المللی باشد‌.

همانطور که ملاحظه کردید، به نکات و توضیحات لازم در رابطه با شرایط بسته بندی میوه خشک پرداختیم همان طور که می دانید یکی از مراحل مهم و پر اهمیت تولید میوه خشک، همین بسته بندی است. که به اخذ یکسری مجوز و جواز نیاز دارد. بسته بندی میوه خشک به روشهای متفاوتی انجام می شود. در این مقاله به بسته بندی میوه خشک با استفاده از کاغذ کرافت، ظروف کریستال، قوطی های فلزی و کیسه های پلاستیکی اشاره کردیم. هر یک از این روش ها مسلماً مزایا و معایب فراوانی دارد.

 

لطفا ما را در اینستاگرام دنبال کنید…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *