راه اندازی خط تولید میوه خشک

راه اندازی خط تولید میوه خشک

اولین اقدام برای راه اندازی کسب و کار میوه خشک ، ایجاد فضایی مناسب برای این کسب و کار است . حداقل فضایی که برای شروع به کسب و کار میوه خشک به آن نیاز دارید ، فضایی در حدود ۱۲ متر است .از مزیت های راه اندازی کارگاه میوه خشک در ایران این است که ، می توانیم این کارگاه را در هر نقطه ایی از کشور با هر شرایط جغرافیایی تاسیس کنیم و شروع به کار کنیم .

تعداد نفرات لازم برای کار کردن در کارگاه میوه خشک :

از نظر نیروی انسانی هم می توانیم بگوییم به تعداد ۲ نفر نیروی انسانی نیاز داریم ، که حتی می توانیم خود ما هم یکی از این نیرو ها باشیم و در کارگاه خود فعالیت کنیم .

وضعیت کسب و کار میوه خشک در کشور :

درباره کسب و کار میوه خشک باید بگوییم که ، این کسب و کار در کشور ما کاملا جا افتاده است و برای کشورهای همسایه ایی که از نظر شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مانند کشور ما نیستند ، می توانیم یک تامین کننده مناسب باشیم . کشور های سردسیری مثل روسیه که در همه فصل ها ، بسیاری از میوه ها یافت نمی شود ، بازار مناسبی برای صادر کردن میوه خشک به حساب می آید . در فصل های سرد سال که کمبود برخی از میوه ها را داریم ، می توانیم از میوه خشک استفاد کنیم و در منزل جهت پذیرایی از آن استفاده کنیم .

استفاده به صرفه از میوه های باغ ها :

در بسیاری از شهر ها ، باغ دار ها بسیاری از میوه ها را دور ریخته یا به خوراک دام تبدیل می کنند . در این موارد می توانیم به جای دور ریختن میوه ها ، در کنار باغ یک کارگاه میوه خشک کنی کوچک راه اندازی کنیم  این میوه ها را دور نریزیم و به میوه خشک تبدیل کنیم . سودی از این راه بدست آوریم . این سود حداقل حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد است . و خیلی راحت با ایجاد و تاسیس یک کارگاه میوه خشک، علاوه بر ایجاد اشتغال زایی و کار آفرینی به یک سود چشمگیر هم می رسیم .

برای راه اندازی کارگاه میوه خشک، به چه دستگاه هایی نیاز داریم :

بعد از در نظر گرفتن فضای مناسب برای کارگاه میوه خشک کن و آماده سازی آن ، باید به سراغ دستگاه ها و وسایل مناسب برای این کسب و کار برویم . با توجه به بودجه خود اقدام به تهیه این دستگاه ها می کنیم . با توجه به برآوردی که در این زمینه صورت گرفته است ، حداقل سرمایه لازم برای تهیه دستگا ه های این کسب وکار ۱۰میلیون تومان است .

وان های شست و شو :

اولین دستگاهی که برای این کسب و کار لازم است ، وان های شست و شو است . این وان ها در مدل های مختلفی ساخته می شوند . که ما با توجه به نیاز خود اقدام به تهیه آن می کنیم . البته نکته ایی که باید در نظر گرفت این است که ، وان های شست و شو بیش تر برای شستن سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرند . وان ها در دو مدل وان ساکن و وان گردش آب موجود هستند . که ما با توجه به نیاز خود یکی از این وان ها را انتخاب می کنیم .  برای شستن میوه ها ، نیاز به وان نداریم و این یک هزینه اضافی است . زیرا میوه ها را پوست می کنیم و بعد آ ها را اسلایس می کنیم ، پس تهیه وان شست و شو برای میوه ها ضرورتی ندارد .

دستگاه بعدی ، دستگاه اسلایسر محصولات :

برای تهیه میوه خشک ، بعد از شست و شو دومین قدم اسلایس کردن میوه ها هستند . که برای این کار باید دستگاه اسلایسر تهیه کنید . این دستگاه ها در دو نوع دستی و اتوماتیک موجود هستند . با توجه به این که برخی از این میوه ها ممکن است نرم باشند و به راحتی له شوند ، با دستگاه اتوماتیک این میوه ها از بین می روند ، از طرفی هم میوه های رسیده و نرم از نظر طعم ، خوشمزه تر هستند و برای میوه خشک قطعا گزینه مناسبی به شمار می روند . بنابراین توصیه ما به شما ، استفاده از دستگاه اسلایسر دستی است . چون با این دستگاه های دستی به راحتی می توانید میوه های رسیده و نرم هم اسلایس کنید و آن ها را از بین نبرید . از طرفی هم قیمت دستگاه های دستی خیلی پایین تر از دستگاه های اتوماتیک است و شما می توانید به راحتی آن ها را تهیه کنید .

دستگاه بعدی ، دستگاه میوه خشک کنی :

مرحله بعدی ، تهیه دستگاه میوه خشک کنی است ، که با توجه به میزان تولید میوه خشک این دستگاه تهیه می شود . در تهیه این دستگاه ها باید دقت لازم را داشته باشید و از قبل تحقیقات لازم را انجام داده باشید . این دستگاه ها در مدل های مختلفی ساخته می شوند و به بازار عرضه می شوند . این دستگاه ها در چند مدل کابینتی  ریلی و صنعتی در بازار موجود هستند . که با توجه به نیاز خود باید یکی از این دستگاه ها را انتخاب و خریداری کرد . از نظر اشغال کردن فضا هم ، می توانیم بگوییم برای یک کارگاه کوچک همان فضا ۱۲ تری کافی است .

نیروی انسانی لازم برای کار کردن ، در کارگاه میوه خشک  :

تا این قسمت مقاله ، کاملا درباره دستگاه های مورد نیاز برای کارگاه میوه خشک ، توضیحات لازم را دادیم  و مشخص کردیم چه دستگاه هایی ، اتوماتیک هستند و چه دستگاه هایی دستی . برای مثلا شست و شوی میوه نیاز به وان شست و شو نداریم ، در حالی که برای سبزیجات به وان حتما احتیاج داریم . برای میوه ، چون پوست آن ها جدا می شود ، بنابراین نیاز به وان نداریم . اما برای اسلایس کردن برای میوه ها احتیاج به دستگاه های اسلایسر داریم ، که این دستگاه ها هم در نوع اتوماتیک موجود هستند هم دستی . اما دستی گزینه بهتری است. برای خشک کردن میوه ها و سبزیجات هم به دستگاه میوه خشک کنی احتیاج داریم .

اما در رابطه با نیرو انسانی همانطور که قبلا هم توضیح دادیم ، نیاز به دو نفر نیرو داریم ، که خود ما هم می توانیم یک نفر از آن ها باشیم .

بسته بندی میوه خشک :

مرحله نهایی ، بسته بندی میوه خشک ها در بسته های مناسب هستند . این مرحله نیز خیلی اهمیت دارد ، زیرا میوه ها را بعد از خشک کردن باید در بسته های با کیفیتی بسته بندی کرده و وارد بازار کنیم .

بازار فروش عمده میوه خشک :

بعد از تمامی مراحل انجام شده ، باید میوه خشک ها را به بازار عرضه کنیم . برای این کار از قبل باید بازاریابی و تبلیغات لازم را انجام داده ، سپس با توجه به اطلاعاتی که از بازار به دست آوردیم ، میوه ها را در بسته بندیی در اوزان مختلف وارد بازار کنیم . البته به صورت عمده هم می توانید فروش داشته باشید و به عمده فروشان این محصول را ارائه دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *