نکات آموزشی

تجهیزات مورد نیاز میوه خشک

تجهیزات مورد نیاز میوه خشک

یکی از ابزار های تولید میوه خشک، دستگاه های چیپس میوه و یا همان دستگاه های میوه خشک کن خانگی می باشد. و این ابزار برای تولید میوه خشک ها جهت فروش و یا مصرف روزانه خانگی کاربرد دارد. اخیرا کسب درآمد در منزل و کسب و کار های خانگی بسیار رواج پیدا کرده است و صنایع غذایی و راه اندازی کسب و کار های خانگی  با استفاده از دستگاه میوه خشک کن خانگی یکی از بازار هایی است که دارای سود زیادی می باشد.

همه ی میوه خشک ها معمولا دارای طرفداران زیادی هستند و خوراکی های خوشمزه ای برای استفاده روزانه در میان وعده ها محسوب می شوند. از این میوه خشک ها حتی می توان در بعضی از غذا ها نیز استفاده کرد، حتی می توان با شروع این کسب و کار به کشور هایی که امکان کاشت و رشد برخی از میوه ها را ندارند نیز میوه خشک صادر کرد.

حال باید بدانید که این دستگاه های میوه خشک مدل های مختلفی دارند و همانطور که به آن اشاره کردیم استفاده از آن ها در منزل دارای مزایا زیادی می باشد که در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

 

دستگاه های مورد نیاز

. دستگاه دوخت پلاستیک

. دستگاه های میوه خشک کن خانگی

. دستگاه های اسلایسر

. دستگاه های هسته گیر

تعداد نیروی مورد نیاز برای این کار ۲ نفر می باشد. حداقل فضای لازم ۱۲ متر است و سرمایه مورد نیاز برای شروع این کار حدودا ۱۵ میلیون تومان است. در نهایت دوره بازگشت سرمایه نیز تقریبا ۳ ماه می باشد.

 

کسب و کار میوه خشک کنی را چطور شروع کنیم؟

برای تاسیس کارگاه به حداقل بودجه ای که نیاز دارید حدود ۱۰ میلیون تومان می باشد و با توجه به بودجه در ابتدا باید فضای کار، توان تولید خود و همچنین دستگاه میوه خشک کنی مناسب را انتخاب کرده و تهیه کنید. دستگاه میوه خشک کن کابینتی برای راه اندازی کسب و کار در خانه می تواند بهترین گزینه باشد. در مرحله بعدی باید به میزان ظرفیت دستگاه خشک کن خانگی دقت کنید. حال در صورتی که به دنبال ارزان قیمت ترین دستگاه خشک کن های خانگی هستید می توانید دستگاه خشک کن خانگی ۱۵ سینی را تهیه کنید.

پس از انتخاب و پیدا کردن میوه های مناسب برای خشک کردن که می توانند شامل هر میوه ای باشند همچون میوه سیب، آلو، پرتغال، هلو، زردآلو، موز و … سپس آن ها را به خوبی شسته و خشک کنید و پس از آن به مرحله خرد کردن میوه ها می رسید که این کار به وسیله یک دستگاه اسلایسر صورت می گیرد و باید آن را تهیه کنید. جهت یک کسب و کار خانگی مناسب ترین انتخاب، انتخاب یک دستگاه اسلایسر دستی است. شما یک دستگاه اسلایسر دستی را می توانید با قیمتی مناسب تهیه کنید.

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که اکثر میوه ها را می توانیم با پوست خشک کنیم، اما برخی از میوه ها قبل از خشک شدن باید پوست گیری شوند مثل موز و کیوی. نیاز نیست حتما جهت این کار دستگاه پوست گیر تهیه کنید و به راحتی می توانید در منزل پوست میوه ها را بگیرید.

با هسته نمی شود میوه ها را خشک کرد و قبل از خشک کردن آن ها حتما دق کنید که هسته آن ها جدا کرده باشید. به یک دستگاه هسته گیر برای این کار احتیاج دارید و مدل مناسب خانگی آن را می توانید با مبلغ کم تر از یک میلیون تومان خریداری کنید.

یک نکته قابل توجه در این مورد این است که هیچوقت دو و یا چند میوه متفاوت را نباید در دستگاه خشک کن خانگی برای خشک کردن قرار داد، زیرا که همه ی میوه ها ساختار یکسانی ندارند و به همین دلیل مدت زمان خشک شدن آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است . حال در صورتی که شما چند میوه مختلف را باهم در دستگاه قرار دهید بوی میوه ها بر یکدیگر اثر گذاشته و ممکن است طعم آن ها نیز عوض شود.

 

بسته بندی میوه خشک ها

حال باید پس از خشک شدن میوه ها آن ها را بسته بندی کرده و آن ها را آماده کنید برای فروش. در منزل بسته بندی میوه خشک ها کار سختی نیست و به دستگاه خاصی نیز نیاز ندارد. می توانید از بازار پاکت هایی آماده را تهیه کرده و با دست آن ها را پر کنید و توسط دستگاه سلفون کش و یا دستگاه های دوخت پلاستیک رومیزی بسته بندی کنید. در صورتی که به دنبال بسته بندی های زیبا تر و شکیل تری هستید، می توانید میوه خشک ها را در ظرف های مخصوص نیز بسته بندی کنید، اما این کار می تواند برای شما کمی هزینه در بر داشته باشد.

 

انواع دستگاه های میوه خشک کنی

.  دستگاه های میوه خشک کن کابینتی

این دستگاه ها همچون کمد های بزرگی می باشند که دارای قفسه های مختلفی هستند و به آن ها دستگاه میوه خشک کن کابینی و یا کابینتی نیز می گویند، و معمولا برای تاسیس کسب و کار های خانگی و کوچک و همینطور کارگاه های میوه خشک کنی مناسب است. نحوه کار این دستگاه ها به این صورت می باشد که سبزی ها و میوه هایی را که برای خشک کردن آماده کرده اید در داخل قفسه های دستگاه قرار می دهید و درب دستگاه را می بندید که پس از آن عمل خشک شدن آن ها شروع می شود. از پر فروش ترین دستگاه های خشک کنی موجود در بازار این مدل دستگاه ها هستند که از لحاظ قیمت نیز از دیگر دستگاه ها ارزان تر می باشند.

در صورتی که برای شما این سوال پیش آمده است که کار میوه خشک کنی را چگونه آغاز کنید؟ در پاسخ باید بگوییم که باید یک دستگاه میوه خشک کن کابینتی تهیه کنید.

 

.  دستگاه های میوه خشک کنی تونلی

از لحاظ تکنولوژی میوه خشک کن های تونلی از مدل های کابینتی پیشرفته تر می باشند و سرعت خشک شدن میوه ها در این دستگاه نیز بالاتر است و البته به این دستگاه ها، دستگاه میوه خشک کن صنعتی نیز می گویند. سبزیجات و میوه ها بر روی نوار نقاله دستگاه قرار گرفته اند و به داخل دستگاه برده می شوند و پس از آن از سمت دیگر دستگاه میوه و سبزی خشک ها خارج می شوند. این مدل ها دارای توان تولیدی بالایی هستند و به همین جهت نمی توان از آن ها برای مصارف خانگی کوچک استفاده کرد.

 

. دستگاه میوه خشک کن خانگی گازی

این دستگاه ها همانطور که از اسمشان معلوم است از گاز شهری به عنوان سوخت اصلی برای خشک کردن استفاده می کنند. به بیشتر منازل مسکونی در کشور، سوخت گاز رسیده و به همین جهت استفاده از این دستگاه ها ساده است. مقدار مصرف سوخت و تولید آلایندگی دستگاه خشک کن گازی در مقابل مدل های بنزینی بسیار کم تر می باشد و به دلیل ارزانتر بودن گاز نسبت به سوخت های دیگر بسیار مناسب برای تاسیس کارگاه میوه خشک کنی است.

 

.  دستگاه خشک کن میوه دوگانه سوز

برای این که بعضی از دستگاه های خشک کن میوه نیز بتوانند در همه ی شرایط تولید را نگه دارند، برای خشک کردن میوه ها از برق و گاز استفاده می کنند. مدل اصلی این خشک کن ها گاز می باشد ولی در صورت قطع گاز و در موارد نیاز می توان برای ادامه کار از برق استفاده کرد.

 

مزایا تاسیس کارگاه میوه خشک کنی خانگی

. معمولا دستگاه های خشک کن خانگی برای خشک کردن سبزی و میوه ها از گاز استفاده می کنند. و از آنجایی که قیمت  گاز از دیگر انرژی ها کم تر است موجب می شود که شما هزینه مصرفی کم تری برای دستگاه بپردازید.

. از یک دستگاه خشک کن خانگی می توان برای خشک نمودن انواع میوه ها و سبزیجات استفاده کرد . یعنی شما با استفاده از یک دستگاه می توانید محصولاتی متنوع را تولید کرده و متناسب با تمام سلیقه ها محصولاتی مناسب را آماده کنید و کسب درآمد در منزل را تجربه کنید.

. حال از آن جایی که میوه ها معمولا در هنگام خشک شدن شکل ظاهری و مقدار قابل توجهی از آب و باکتری های خود را از دست می دهند ، پس نیازی به میوه های تازه و درجه یک برای خشک کردن ندارید. و می توانید در این شرایط میوه هایی معمولی تهیه کرده و در تهیه موارد اولیه صرفه جویی کنید.

. این دستگاه خشک کن های خانگی توان تولیدی بسیار بالایی دارند که شما می توانید تولید زیادی را در زمان کم داشته باشید و این موضوع به شما کمک کرده تا بتوانید سفارش های بزرگی برای کسب و کار خانگی خود بگیرید.

. محصولاتی که توسط دستگاه های میوه خشک کن تهیه می شوند طول عمر بسیار بالایی دارند که البته ناگفته نماند که نگهداری از میوه خشک ها نیز تاثیر به سزایی در طول عمر آن ها خواهد داشت. و شما می توانید با قیمت خوب و زمانی مناسب محصولات خود را به فروش برسانید.

امیدواریم که پیشرفت خوبی با شروع این کسب وکار کوچک داشته باشید و بتوانید آن را گسترش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *