دستگاه میوه خشک کن

دستگاه میوه خشک صنعتی

دستگاه میوه خشک کن

دستگاه های میوه و سبزی خشک صنعتی از انواع دستگاه های پرمصرف و پرسود در ارتباط با کسب و کارهای صنعتی و نیمه صنعتی میباشند که میتوان با هزینه های متفاوت آن ها را خریداری کرد. یکی  از پردرآمد ترین و پر سودترین خط های تولید که با تجهیزات و امکانات و ماشین آلات ارزان و کم می توان آن را فعال‌ساز‌ی نمود. خط ساخت چیپس میوه و سبزی خشک می باشد.

دستگاه میوه و سبزی خشک کن صنعتی

دستگاه های میوه خشک کن و سبزی خشک کن در اندازه ها و سایز های مختلفی وجود دارند. ومدل های مختلفی دارند. که در ادامه  این دستگاه ها را معرفی می نماییم.
آیا در بازار خشکبار و آجیل و قنادی میوه خشک دیده اید؟آیا از سبزی خشک در غذاها و نوشیدنی های خود استفاده نموده اید؟ آیا تا کنون پیاز خشک را تست کرده اید؟ آیا تا کنون به این آیتم فکر کرده اید که میوه و سبزی خشک چه‌طور تولید می شود؟ آیا از خود در مورد قیمت بالای میوه و سبزی خشک پرسیده اید؟ در این نوشته ی علمی علاوه بر پاسخ به همگی سوال های عنوان شده به معرفی دستگاه و خطوط  تولید این محصولات نیز می‌پردازیم. خشک نمودن و نگهداری از میوه و سبزی و به کارگیری در همه فصول از قدیم الایام  متداول بوده و مادران برای ماندگاری بیشتر این محصولات آن ها را خشک می کردند. اما در حال حاضر به خاطر گسترش یافتن شهر نشینی و امکان مصرف از همه میوه ها و صیفی جات در فصول گوناگون  مصرف  میوه و سبزی خشک افزایش یافته و افزایش فروش این محصولات را شاهدیم. بازار فروش داخلی و خارجی بازارهایی هستند که می توان روی آن‌ها حساب نمود.

مدل های دستگاه خشک کن میوه و سبزی

دستگاه های خشک کن از لحاظ تکنیکی و تکنولوژیکی به چندین دسته تقسیم می گردند که هرکدام عملکرد و ویژگی خاص خود را داشته و مناسب برای انجام کاری خاص و مشخص می باشند.
در نظر داشته باشید که کیفیت و کمیت محصول  ورودی و خروجی نیز یکی از  عواملی است که در دستگاه های متفاوت خشک کن میوه و سبزی مهم می‌باشد. گاها برای برآورده کردن و تهیه سفارشی خاص دستگاه مشخصی را خریداری میکنید و سپس پیشنهاد خرید و نصب و راه اندازی و تست و آغاز شغل به منفعت می رسید.  که این تیپ و مدل از دستگاه های خشک کن امکان  تولید سفارشی را که گرفته اید را ندارد، لذا در انتخاب گونه های خشک کن دقت داشته باشید و از مشاوره با مشاوران مجرب و دلسوز  بی بهره نمانید.
به دنبال این مقاله به انواع دستگاه های خشک کن میوه و سبزی اشاره کوتاهی خوا هیم کرد و از ویژگی های تک تک آنها نام خواهیم برد . با ما همراه باشید.

انواع دستگاه خشک کن  براساس مدل :

• دستگاه خشک کن خانگی
• دستگاه خشک کن نیمه صنعتی
• دستگاه خشک کن صنعتی

خشک کن های میوه به روش انجماد

خشک کن های freeze dryer یا خشک کن های به نحوه انجماد یا خشک کن های تصعیدی از جمله خشک کن هایی هستند که کیفیت بسیار بالایی در تولیدهای پایانی داشته و میوه و سبزی جات خشک بی نظیری را تولید می کنند.
هزینه طراحی و ساخت و اعمال و نگهداری و به کارگیری از این دستگاه ها بسیار بالاست . هزینه نهایی جنس  که بالا باشد قیمت فروش آن نیز بسیار بالا خواهد بود و در نهایت  سود بازار بسیار محدودی خواهد داشت.
در خشک کن های انجمادی خروج آب از میوه جات با استفاده از فرآیند تصعید یخ آب در فشار تحت انجام می شود و بافت میوه و سبزی آسیب کمتری محصول با طعم خوب و کیفیت عالی تری تولید میشود.

خشک کن های صنعتی مایکرو

در این نوع خشک کن ها از امواج مایکرو برای گرم کردن و خروج آب و رطوبت از داخل میوه و سبزی جات به کارگیری می شود. در‌این مدل سرعت کار بسیار بالا بوده و در مدت زمان کمی  میتوان تناژ بالایی را به دستگاه داده و خروجی گرفت.
خشک کن های مایکرو برقی بوده و مصرف برق نسبتا بالایی داشته و در نتیجه باید هزینه های برق را هم در نظر گرفت. هزینه بسیار بالای تولید و اجرای این دستگاه ها نیز باعث میشود که قیمت محصول بالا بوده و در نتیجه قیمت فروش آن بسیار بالا و توجیه کمتری برای مشتری داخلی این فرآورده برای خرید وجود داشته باشد.

خشک کن های خورشیدی میوه و سبزی

یکی از مدل های جدید و آینده دار دستگاه های خشک کن ، خشک کن های خورشیدی برای میوه و سبزی جات می باشد که در حال آپدیت و بروز رسانی و رو به تکمیل شدن است. دراین مدل خشک کن ها که معمولا به دو روش کار می کنند از نور خورشید برای تامین گرمای مورد نیاز برای خروج رطوبت از میوه استفاده می‌شود.
مدل بی واسطه به این شکل می‌باشد که تولیدات قابل خشک شدن در فضایی که بالای آن شیشه ای میباشد قرار می گیرد و نور و روشنایی بدون واسطه آفتاب به آن می‌تابد و فضا گرم شده و منجر به خروج رطوبت از محصول می شود و کالا به مرور زمان خشک می گردد.
در این  روش غیر مستقیم دستگاه خشک کن به شکلی طراحی می شود که فضا با جذب گرما از نوروروشنایی خورشید جدای از فضای خشک کن هست و گرما توسط قسمت جذب کننده موجب داغ شدن هوای محیط شده و سبب حرکت هوای داغ به سمت بالا می‌گردد. هوای داغ در انتهای اطراف آفتابگیر وارد فضا خشک کن شده و در مسیر حرکت به سمت بالا از لابلای میوه و سبزی عبور کرده و آن ها را خشک می کند و در نهایت از بالاترین بخش خشک کن خارج می‌شود.
خشک کن های خورشیدی از انواع خشک کن های میوه و سبزی می باشند که می توان از آنها در بخشهای متفاوت برای ساخت انواع محصولات استفاده کرده و با کمترین هزینه محصول تولید نمود.

خشک کن های میوه صنعتی به روش هوای داغ

یکی‌از پر استفاده ترین ها و بهترین شیوه های خشک کردن میوه و سبزی جات خشک کردن به روش استفاده از دستگاه هایی است که با شیوه هوای داغ فعالیت می کنند. این دستگاه های ارزان ترین نوع خشک کن از بین خشک کن های مذکور می باشد که برای ساخت‌و‌ساز انواع میوه و سبزیجات برگی و غیربرگی خشک استفاده می‌گردد.
در خشک کن های میوه هوای داغ یک منبع ساخت گرما وجود دارد که با ساخت و ساز گرمای کنترل شده عامل اساسی خروج رطوبت از میوه و سبزی را فراهم می کند. سیستم سیرکولاسیون و گردش هوای دستگاه پیچیده ترین قسمت این دستگاه ها هست که با وجود ایجاد گرما در یک نقطه از دستگاه می بایست این گرما را بصورت تماما یکدست و یکنواخت بصورت طولی و عرضی و عمودی منتقل کرده و آن گاه دوباره به قسمت کوره بازگرداند.

منابع ساخت و ساز گرما در خشک کن صنعتی میوه

منبع ساخت‌و‌ساز گرما در خشک کن های ذکر شده انرژی حاصل از سوختن گاز یا گازوئیل و یا نتایج مقاومت الکتریکی برق است که با تمرکز به قدرت مورد نیاز طراحی میشود. با توجه به‌این که بدنه این دستگاه ها سه جداره هست و یک لایه عایق حرارتی صنعتی ( مانند پشم سنگ و ساندویچ پنل ) دربین لایه ها وجود دارد، اتلاف گرما نزدیک به صفر بوده و در سود هم مصرف سوخت به شدت زیر آمده می باشد و هم اطراف شغل گرم نخواهد شد.
سیستم ایجاد گرما شامل کوره بسیار داغ، مشعل صنعتی گازی و یا گازوئیلی ویا المنت های برقی، سیستم های در دست گرفتن مشعل، مجاری و سیستم خروج دود های ایجاد شده نتایج سوختن گاز و گازوئیل، و سایر جزئیات این بخش می‌باشد.

سیستم کانوکشن خشک کن صنعتی هوای داغ

در سیستم گردش هوای این دستگاه ها از مکانیزم های نسبتا پیچیده ای مانند حرفه های دمنده و مکنده، اسپویلرهای خاص و جداره ها و … استفاده شده که با تمرکز به علوم مکانیک سیالات و انتقال حرارت و … طراحی شده اند. حداکثر کوشش با ساخت‌و‌ساز محصولی کاملا یک پارچه و یکنواخت نتیجه ها میشود که صرفا طراحان ماهر و ماشین سازان حقیقی وواقعی این فعالیت را میتوانند ایفا کنند.
در نظر داشته باشید، یک خشک کن کابینتی هوای داغ که سه کابین باشد در حدود ۴ متر طول دارد، کوره در یکی از قسمت های انتهایی دستگاه جای‌دارد، و گرمای تولید شده آن باید توسط سیستم های انتقال حرارت طوری توزیع شود که ورقه میوه ای که در اولی و نزدیک ترین ردیف به کوره است با ورقه میوه ای که با بیشترین فاصله می باشد کاملا یکسان خشک شود. این مثال کوچکی بود از حساسیت این کار، اکنون شما در نظر بگیرید که این یکنواختی باید در بالاترین قسمت و تحت ترین بخش دستگاه و همچنین جلویی ترین برگه میوه تا پشتی ترین برگه میوه هم رعایت شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *