دستگاه میوه خشک کن

انواع دستگاه های میوه خشک کن

میوه خشک از تنقلات محبوب و خوشمزه بوده که مردم در سرتا سر جهان از آن بهره می برند. روش ها و شیوه های متفاوتی برای تهیه میوه خشک وجود دارد.

که از گذشته روش‌های سنتی بسیار رایج بوده و همچنان از آن روش ها بهره برده می شود. افرادی که قصد دارند، به عنوان یک کسب و کار به تولید میوه خشک نگاه کنند می بایستی از وسایل، ابزار و دستگاه‌های پیشرفته برای تولید انبوه میوه خشک بهره ببرند.

تولید چیپس ‌میوه در مقیاس خانگی کارگاهی و کارخانه ای انجام می شود. که مقیاس کارخانه‌ای در موارد نادر امکان اجرایی شدن دارد. در روش سنتی تولید چیپس میوه پس از شست و شو، خشک کردن و پوست گیری میوه، آن ها را به قطعات و یا لایه های کوچک برش داده و در معرض نور آفتاب قرار می‌دادند.

اما امروزه با پیشرفته صنعت و ماشینی شدن بخش اعظیمی از زندگی، روش های نوین و منحصر به فرد جایگزین روش‌های قدیمی شده است.

تولید میوه خشک در مقیاس خانگی بیشتر نیروی انسانی می‌طلبد. چون اکثر فرایند و مراحل باید توسط افراد اجرا شود و مسلما این شیوه سخت تر بوده و به زمان بیشتری نیاز دارد.

اما در مقیاس کارگاهی بیشتر از ابزار و وسایل استفاده می شود و در مدت زمان کم می توان به تولید انبوه میوه خشک دست یافت. افرادی که قصد دارند به وسیله تولید چیپس میوه کسب و کار راه انداخته و اشتغال زایی کنند.

باید شرایط و ضوابط لازم را رعایت کرده و به اخذ مجوز از سوی اصناف مربوطه اقدام کنند.

1 8

ما در این مقاله قصد داریم، در رابطه با انواع دستگاه میوه خشک کن و شیوه های تولید چیپس میوه مطالب و توضیحات لازم را به سمع و نظر شما عزیزان برسانیم.

با توجه به پیشرفت علم و صنعت شیوه های سنتی تولید میوه خشک تقریباً از رده خارج شده و شیوه های نوین با بهره گیری از دستگاه وارد عمل شده اند‌.

مطالب موجود در این مقاله به خوبی شما را در این زمینه راهنمایی کرده و اطلاعات مفیدی را ارائه می دهد. پس با ما همراه باشید.

راه اندازی کارگاه تولیدی سبزی و میوه خشک

برای راه اندازی کارگاه تولید میوه خشک در وهلۀ اول باید دستگاه میوه خشک کن صنعتی و ابزار های دستی و برقی مختلف برای شست و شو، پوست گیری، هسته گیری، اسلایس و خشک کردن و … فراهم شود.

بعد از طی شدن مرحله پایانی باید به میوه های خشک شده اجازه سرد شدن دهید و آنها را در بسته بندی های مناسب نگهداری کنید. دستگاه های متنوع و متفاوتی برای تولید میوه خشک طراحی شده است.

که این دستگاه ها بر اساس ابعاد، نوع عملکرد، حجم و تناژ ورودی با یکدیگر متفاوت هستند. در کارگاه های تولید میوه خشک باید تمامی دستگاه ها و وسایل در مکان مناسب قرار بگیرند تا روند کار در زمان کمتر و با کیفیت مطلوب تر انجام شود. با توجه به اینکه افراد سوء استفاده گر زیادی هستند و ممکن است سر شما کلاه بگذارند.

باید در نظر بگیرید که از مراکز معتبر وسایل و دستگاه های مورد نیاز خود را خریداری کرده و حتما از اوجینال بودن محصولات اطمینان حاصل کنید.

2 7

انواع دستگاه میوه خشک کن

همانطور که می دانید، دستگاه و ابزارهای فراوانی برای تولید چیپس میوه وجود دارد. که هر کدام از این دستگاه ها از نظر کارکرد و عملکرد تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. دستگاه های خشک کن دارای ابعاد مختلف بوده و مدل های صنعتی و نیمه صنعتی را شامل می شوند.

افرادی که به میوه خشک یا همان چیپس میوه علاقه فراوانی دارند و می خواهند در طول روز از میوه خشک بهره ببرند کافی است، یک دستگاه کوچک خانگی تهیه کرده و پس از قرار دادن برش های میوه در سینه دستگا،ه میوه های خشک و خوشمزه تهیه کنند.

هر یک از دستگاه های میوه خشک کن بر اساس تکنیک و تکنولوژی کارایی و شیوه خشک‌کردن مختص به خود را دارند. در این قسمت از مقاله می خواهیم، انواع مختلف دستگاه میوه خشک کن را به صورت مجزا و تفکیک شده به شما عزیزان معرفی کنیم.

انواع دستگاه میوه خشک کن

  • دستگاه خشک کن صنعتی
  • دستگاه خشک کن نیمه صنعتی
  • دستگاه خشک کن خانگی

خشک کن های میوه که از روش انجماد استفاده می کنند

خشک کن تصعیدی یکی از بهترین دستگاه ها به حساب می آید و میوه و سبزیجات خشک منحصر به فردی تولید می کند.

محصولات نهایی این دستگاه بر اساس هزینه ی بالای اجرا و طراحی دستگاه با بالا ترین قیمت به فروش می رسند. همچنین سرعت تولید در این دستگاه شدیدا پایین است.

با توجه به اینکه از روش تصعید یخ آب در فشار پایین برای خروج آب از میوه ها بهره برده می شود، بنابراین بافت سبزیجات و میوه آسیبی نمی بیند و کیفیت محصولات بهتر خواهد بود.

3 8

خشک کن های میوه صنعتی به شیوه هوای داغ

کار آمد ترین و برترین دستگاه ها برای تولید سبزی و میوه خشک، دستگاه هایی هستند، که از روش هوای داغ بهره می برند.

این نوع دستگاه بسیار ارزان و مقرون به صرفه است و برای تولید انواع میوه و سبزی خشک استفاده می شود.

یک منبع تولید گرما در این نوع دستگاه وجود دارد، که عامل اصلی خروج رطوبت از میوه و سبزیجات، یعنی تولید گرمای کنترل شده، را به وجود می آورد. پیچیده ترین قسمت این دستگاه سیستم گردش هوا و سیرکولاسیون بوده که با وجود گرما در یک نقطه، گرما باید به صورت یکسان و یکنواخت به شکل طولی، عرضی و عمودی منتقل شده و مجددا به کوره باز گردد.

خشک کن های میوه و سبزیجات خورشیدی

یکی از دستگاه های آینده دار و جدید میوه خشک کن که مدام در حال توسعه و گسترش است، دستگاه خورشیدی نام دارد.

در این دستگاه دمای بالا مورد نیاز برای خروج رطوبت میوه از گرمای خورشید تامین می گردد. این خشک کن به دو روش مستقیم و غیر مستقیم کار می کند.

روش غیر مستقیم: در این روش محفظه خشک کن و محفظه جذب گرما از نور خورشید، از یکدیگر جدا هستند و گرما از طریق قسمت جذب کننده موجب داغ شدن هوای محفظه شده و در نتیجه هوای داغ به سمت بالا حرکت می کند.

سپس از طریق انتهای محفظه آب گیر، هوای داغ وارد محفظه شده و با حرکت به سمت بالا از لا به لای سبزیجات و میوه ها عبور کرده و سبب خشک شدن آن ها می شود. در آخر هوای داغ  از طریق بالاترین قسمت خشک کن به سمت بیرون هدایت می شود.

روش مستقیم:  در این روش محفظه هایی که بالای آن ها شیشه است، مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت نور مستقیم خورشید به شیشه برخورده کرده، محفظه به مرور گرم شده و رطوبت از محصولات خارج می شود.

از جمله خشک کن های سبزیجات و میوه که بسیار کم هزینه بوده و در اکثر مناطق می توان از آن ها استفاده کرد، خشک کن خورشیدی است.

4 10

خشک کن صنعتی مایکرو

در این نوع خشک کن گرمای مورد نیاز برای خروج رطوبت و آب میوه از امواج مایکرو تامین می گردد. سرعت این روش بسیار بالا بوده و در کم ترین زمان بیشترین بازده را به دنبال دارد. دقت کنید، خشک کن های مایکرو برقی هستند و برق تقریباً زیادی را مصرف می کنند. با توجه به اینکه طراحی، تجهیزات و اجرای این دستگاه هزینه زیادی را به همراه دارد، در نتیجه محصولات تولیدی در این روش با هزینه بسیار بالا عرضه شده و به فروش می رسد.

قیمت انواع میوه خشک کن

همانطور که گفتیم انواع متفاوتی برای میوه خشک ‌کن وجود دارد.

که هر یک از آنها ویژگی و خصوصیات مختص به خود را داشته و عملکرد متفاوتی را انجام می دهند. مسلما قیمت هریک از میوه خشک کن ها بر اساس ابعاد، ظرفیت، کار کرد، قابلیت و نوع برند بسیار متغیر خواهد بود.

با توجه به اینکه تولید چیپس میوه یک کسب و کار پر هزینه و حساس است، باید تمام ابزار و وسایل مورد نیاز برای تولید آن با کیفیت و اورجینال باشند‌. دقت فرمایید افرادی که قصد دارند از طریق تولید چیپس میوه کسب و کار راه بیندازند، باید این نکات را در نظر بگیرند، که دستگاه ها باید بر اساس شرایط، میزان فضا، مقیاس تولید و نحوه کار شما گزینش شوند.

قبل از خرید ابزار و وسایل کارگاه میوه خشک کنی حتما با کسانی که در این زمینه سررشته و تجربه دارند مشورت کنید. تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید‌.

5 7

همانطور که ملاحظه کردید، ما در این مقاله در رابطه با انواع دستگاه میوه خشک کن و شیوه‌های متفاوت آن ها صحبت کردیم.از گذشته تا به امروز روش های متفاوتی برای خشک کردن میوه به کار گرفته می شود.

اما با پیشرفت صنعت و تکنولوژی در حال حاضر روش های نوین که با استفاده از دستگاه های متفاوت انجام می شود، جایگزین روش‌های قدیمی شده است.

با توجه به اینکه زندگی افراد در این دوره  تحت تأثیر ماشین قرار گرفته،  بنابراین در این کسب و کار نیز بیشتر از نیروی انسانی، دستگاه های مناسب مورد نیاز است‌. در نتیجه از این طریق می توان در کمترین زمان به تولید انبوه انواع میوه خشک رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *