دستگاه میوه خشک کن

دستگاه های میوه خشک کن صنعتی

70سینی 150x225 fococlipping standard

در زمان‌های قدیم یکی از دغدغه های اولیه بشر حفظ و نگهداری از مواد غذایی بوده است. می دانید که دمای نامناسب سبب فاسد شدن و از بین رفتن خواص غذایی می شود.

بنابراین روش هایی برای نگهداری و ذخیره مواد غذایی و انواع میوه ها طراحی شد. یکی از این روش ها روش انجماد بود که این روش سبب از بین رفتن بافت، شکل و شمایل میوه شده و در اکثر مواقع باعث از دست رفتن ویتامین های موجود در میوه می شد.

با توجه به اینکه افراد به این نتیجه رسیدند که روش انجماد روش مناسبی برای نگهداری مواد غذایی نیست. روش خشک کردن میوه را انتخاب کردند. به این صورت که در گذشته میوه هایی که قابلیت خشک شدن داشتند به برش و لایه های کوچک تبدیل کرده و در داخل سینی در معرض نور خورشید قرار می دادند، تا به مرور زمان آب و رطوبت موجود در میوه از طریق تابش نور خورشید از بین رفته و میوه خشک به وجود آید.

اما امروزه با غالب شدن دنیای ماشینی، میوه خشک ( چیپس میوه) از طریق دستگاه و ابزار های صنعتی به تولید می رسد. این دستگاه ها هر کدام قابلیت و عملکرد مختص به خود را دارند.

دستگاه های خشک کن میوه در سه نوع صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی در بازار عرضه می گردد.  افرادی که دوست دارند، به طور مداوم و هر لحظه از میوه، خشک و بهداشتی بهره ببرند، می‌توانند یک دستگاه میوه خشک کن خانگی تهیه کنند‌.

1 9

ما در این مقاله قصد داریم، در رابطه با دستگاه های میوه خشک کن صنعتی نکات و مطالب لازم را به سمع و نظر شما عزیزان برسانیم. همانطور که می دانید، دستگاه های متنوع و متفاوتی برای خشک ‌کردن‌ میوه وجود دارد، که باید بر اساس نیاز و مقیاس کاری دستگاه مناسب گزینش شده و مورد استفاده قرار گیرد.

توضیحات موجود در این مقاله شما را در این زمینه به خوبی راهنمایی کرده و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد.پس با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع میوه خشک کن های صنعتی

دستگاه های خشک کن صنعتی، به سه نوع دوار، کابینتی و تونلی وجود دارند. معیار انتخاب دستگاه میوه خشک کن، ظرفیت ورودی و نوع محصول در نظر گرفته می شود‌. در این قسمت از مقاله قصد داریم، خصوصیات و توضیحات لازم درباره میوه خشک کن ها صنعتی را صورت مجزا و تفکیک شده ارائه دهیم.

دستگاه خشک کن تونلی

برای تولید مقدار و تناژ های بالا از دستگاه میوه خشک کن تونلی بهره برده می‌شود. عملکرد دستگاه خشک کن تونلی به صورت پیوسته یا همان کانتینیوس است‌.

که این دستگاه این قابلیت را دارد، که طی مدت زمان کوتاه میوه خشک و صیفی جات باکیفیت و فراوانی را تولید کند.

دستگاه خشک کن تونلی تسمه نقاله ای دارد و به طور معمول در شرایط کنترل شده و متعادل هوای داغ را در حدود ۵ تا ۱۰ متر در ۵ تا ۳ طبقه میوه ها وارد کرده و خروج رطوبت را موجب می شود. برای خشک کردن سبزیجاتی از قبیل نعنا، شوید، بابونه، ریحون، سیب زمینی، پیاز، قارچ می توان از خشک کن تونلی بهره برد.

همچنین افرادی که با این نوع دستگاه کار می‌کنند بر اساس خوراک دهی یکنواخت، خروج متوالی محصولات و سرعت یکنواخت، از خط تولید پیوسته، کانتینیوس و بی وقفه ای برخوردار هستند.

تسمه های نقاله ای از آغاز کار تا لحظه توقف با سرعت مشخص و بدون وقف در حال حرکت اند. از ویژگی های دستگاه خشک کن تونلی می توان به موارد زیر اشاره کرد‌. شامل:

  • انرژی مصرفی مورد نیاز با حجم بالا
  • بزرگی دستگاه و جا گیر بودن آن
  • بدون وقفه بودن تولید و تناژ بالای تولیدی
  • نیازمند برق سه فاز
  • ابعاد بزرگ سیرکولاسیون، کوره و دمنده ها
  • تولید محصولات یکنواخت و یکدست

2 8
به جرأت می‌توان گفت پرکاربرد ترین دستگاه میوه خشک کن، دستگاه کابینی (کابینتی) است،  که بر حسب  تنوع فراوان در سه  مقیاس صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

از خصوصیات دستگاه خشک کن کابینتی می توان به موارد زیر اشاره کرد. شامل:دستگاه خشک کن کابینتی

  • داشتن قابلیت راحت و ساده کاربری
  • کیفیت بالا
  • قیمت ارزان و مقرون به صرفه
  • دارای تنوع فراون
  • متناسب با سطح کاری متفاوت
  • اندازه مناسب و جا گیر نبودن

در خشک کن های کابینتی هوای داغ به صورت محاسبه شده و یکنواخت سبب خروج رطوبت از میوه ها شده و در مرحله بعد این رطوبت ها وارد محفظه و در نهایت از خشک کن خارج می شود.

با خارج شدن رطوبت های موجود در میوه و سبزیجات، این محصولات به خوبی متراکم و خشک می شوند. از ویژگی بارز و منحصر به فرد این دستگاه می‌توان به تولید محصولات یکدست و یکنواخت اشاره کرد.

با توجه به اینکه چیپس میوه یا همان میوه خشک یک خوراکی لوکس به حساب می‌آید. بنابراین باید به بهترین شکل با عطری خوب، داشتن ویتامین و مواد مغذی فراوان با کیفیت بالا تولید شود. دستگاه خشک کن کابینتی شرایط و امکانات لازم برای تولید چیپس میوه با کیفیت فراهم می کند.

در این دستگاه میوه و سبزیجات باید به مدت لازم در دمای ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد قرار بگیرند تا نتیجه مطلوب و خوبی را به همراه داشته باشد.

3 9

ظرفیت تولید سبزی و میوه خشک در دستگاه های کابینتی

همانطور که گفته شد دستگاه های کابینتی در ظرفیت و ابعاد مختلف طراحی شده اند. که از هر یک از آن ها برای سطوح مختلف کاری استفاده می شود.

خشک کن های مینی به صورت تک کابین، دو کابین، سه کابین و چهار کابین در ظرفیت های مختلف وجود دارند.

در کسب و کارهای خانگی و نیمه صنعتی معمولاً خشک کن های مینی تک کابین که کوچکترین نوع خشک کن محسوب می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. در کسب و کارهای صنعتی و متوسط می توان از خشک کن های دو کابین بهره برد‌. در آخر برای کسب و کار های بزرگ و صنعتی، دستگاه خشک کن سه کابینه کاربرد دارد.

هر یک از خشک کن های مذکور دارای ظرفیت و ابعاد مختلف هستند، که شخص باید بر اساس مقیاس کاری و سطح تولید محصولات دست به انتخاب بزند‌.

4 11

زمان و دما مورد نیاز برای تولید چیپس میوه از طریق خشک کن های کابینتی

دما و زمان مورد نیاز برای هر یک از سبزیجات و میوه ها متغیر است. زمان لازم برای هر یک از میوه ها به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. شامل:

  • نوع محصول: چه محصولی در دستگاه جای گرفته و بر اساس بافت به چه میزان از زمان برای خشک شدن نیاز دارد‌. برای مثال پرتقال در مقایسه با نارگیل زود تر خشک شده و پرتقال در مقایسه با سیب دیر تر خشک می شود.
  • رطوبت اولیه محصول: مقایسه میوه از نظر باغی یا سرد خانه ای بودن، در نظر گرفتن فصل میوه و در نهایت برسی میزان آب و رطوبت میوه
  • دما محفظه خشک کن: به آرامی یا سریع خشک شدن میوه را می توانید با دماهای مختلف تنظیم کنید. دقت کنید هر یک از میوه به دمای مختلفی برای خشک شدن نیاز دارند.
  • دما و رطوبت محیط: زمان لازم برای خشک شدن میوه و از بین رفتن رطوبت به قرارگیری منطقه دستگاه خشک کن بستگی دارد. برای مثال زمان مورد نیاز برای خشک شدن میوه در شهرهای شرجی مثل شمال-جنوب و شهرهای گرم و خشک مانند یزد تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.
  • رطوبت نهایی محصول: بررسی درصد رطوبت خارج شده از دستگاه خشک کن که قابل تنظیم است.

دقت کنید دمای مورد نیاز برای خشک شدن هر یک از میوه و سبزیجات متغیر است.

چون برخی میوه ها به دلیل بافت و آب فراوان به دمای بیشتری نیاز دارند و برخی دیگر با دمای کمتری رطوبت را از دست داده و متراکم می شوند. در نظر بگیرید دستگاه های میوه خشک کن صنعتی برای شروع کار به سوخت نیاز دارند.

که سوخت مورد نیاز برخی از این دستگاه ها با گازوئیل و برخی دیگر با گاز تامین می شود.

5 8

ملاحظه کردید، ما در این مقاله در رابطه با شیوه های تولید چیپس میوه و دستگاه های خشک کن میوه صنعتی توضیحات و مطالب لازم را ارائه کردیم.

همان طور که به این نکته واقف هستید از گذشته تا به امروز از روش خشک‌ کردن‌ برای بسته بندی و نگه داری میوه بهره برده می‌شود.

ولی نحوه خشک کردن میوه و سبزیجات با پیشرفت تکنولوژی و علم دستخوش تغییرات شد. ابزار و دستگاه های مختلفی برای کارگاه تولید میوه لازم هستند، از جمله این وسایل می توان به خشک کن های میوه که در سه نوع صنعتی و نیمه صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند، اشاره کرد.

که هر یک از این دستگاه ها شیوه و عملکرد  مختص به خود را داشته و برای کار های مختلف طراحی شده اند. دستگاه های میوه خشک کن از نظر ابعاد، تکنولوژی و قابلیت،  انواع و اقسام فراوانی دارند. که افراد بر اساس محصول تولیدی، میزان فضا و سطح تولید باید به صورت هوشمندانه دستگاه میوه خشک کن صنعتی مناسب را انتخاب کنند.

به شما پیشنهاد می کنیم پیش از خریداری و راه اندازی خط تولید حتماً با افرادی که در این زمینه دارای تبحر و مهارت هستند مشورت کنید تا بتوانید به نتیجه مطلوب و درستی دست یابید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *