مقالات اموزشی

بهترین میوه ها و سبزیجاتی که بوی بد دهان را از بین می برد؟

بهترین میوه ها و سبزیجاتی که بوی بد دهان را از بین می برد؟

همه ی ما می دانیم که بهداشت دهان مهم ترین گزینه جهت برقراری ارتباط می باشد.شما در هنگام صحبت کردن یا قرار ملاقات هایتان باید به این بهداشت توجه کنید. در این مقاله ما سعی داریم که شما را با میوه ها و سبزیجاتی آشنا کنیم که حتی اگر به صورت خشک شده ی آن ها هم مصرف کنید این مشکل رفع خواهد شد.

اگر شما این بهداست را رعایت کنید و روزی دو بار مسواک بزنید. همچنین زبان خود را تمیز نگه دارید اما رژیم غذایی نامناسبی داشته باشید نمی توانید این مشکل را رفع کنید.

بسیاری از خوراکی ها حاوی ترکیباتی می باشند مانند سیر که نفس شکا را بدبو نگه داشته و باعث می شوند که دهان شما بوی بدی را داشته باشد.

البته به این نکته توجه کنید که خوراکی هایی مانند الکل و قهوه این ها باعث بوی بد دهان می شوند مثلا پرتقال یکی از میوه هایی است که محرک بوی بد دهان می باشند.

البته در ادامه خواهیم گفت میوه خشک ها می توانند این بوی بد را رفع کنند.

اول از همه دلایل این مشکل را باید بررسی کنیم.

در ابتدای مقاله گفتیم که خیلی از نوشیدنی ها و خوراکی ها خود محرک این بوی بد دهان می باشند که باعث تکثیر باکتری های دهان می شوند.

علاوه بر تمام این مواردی که گفتیم بهداشت دهان و دندان و نوشیدنی هایی مانند الکل اینها خود به علت مواد شیمیایی که دارند روی این مشکل تاثیر می گذارند.

در ادامه به عوامل دیگر محرک این مشکل می پردازیم:

داروهای شیمیایی

یکی از عواملی که باعث خشکی دهان می شود داروهایی می باشد که باعث خشکی دهان می شود.

علاوه بر این برخی از داروها هنگام تجذیه در بدن مواد شیمیایی را به جریان خون وارد می کنند که از طریق ریه ها به نفس وارد می شوند و باعث این مشکل می شوند.

مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی مانند هضم نادرست غذا، زخم معده، یبوست و اختلالات روده همگی بر بوی بد دهان تاثیر می گذارند. در افرادی که رفلاکس معده دارند غذاهای تازه مصرف شده با برگشت به مری باعث ایجاد بوی بد دهان می شوند.

مصرف غذاهای شیرین

غذاهایی که دارای قند و پروتئین بالا باعث بد بو شدن دهان می شوند. رژیم غذایی که پر قند باشد  به دلیل تعامل قند با باکتری های موجود در دهان شما منجر به ایجاد بوی بد دهان می شود .

سیگار کشیدن

یک یاز دلایل این مشکل نیز سیگار کشیدن می باشد. تمام دخانیات مانند سیگار، قلیان یا پیپ همه باعث ایجاد بوی بد دهان و منجر به مشکلات جدی تر در سلامت دهان و دندان می شوند. دخانیات به غیر از اینکه به بافت لثه آسیب وی می رسانند و باعث بیماری لثه می شوند باعث تکثیر باکتری ها می شوند.

مشکلات دهان و دندان

بوی بد دهان ممکن است علامت هشدار دهنده بیماری لثه باشد. بیماری لثه در اثر ایجاد پلاک روی دندان ها ایجاد می شود. سایر عفونت های مربوط به دهان و پوسیدگی دندان نیز تا حد زیادی در بد بو شدن دهان تاثیر می گذارند.

دلایل بد بو شدن دهان به همین جا ختم نمی شوند، برخی دیگر از مشکلات مربوط به سلامتی مانند عفونت های دستگاه تنفسی نظیر ذات الریه یا برونشیت، عفونت های مزمن سینوس، مشکلات کلیه، مشکلات کبد و دیابت نیز می توانند عامل بوی بد دهان باشند.

و اما میوه ها و سبزیجاتی که  برای رفع بوی بد دهان مناسب است؟

خوردن غذاهای خاصی می تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع در دهان شود، و اما خوردن غذاهای دیگری هم می توانند برای مدتی بوی بد دهان را از بین ببرند.  البته این نکته را در نظر داشته باشید رعایت بهداشت دهان و دندان اولین و مهم ترین گام برای برطرف نمودن این مشکل بدبویی دهان است.

بوی بد دهان به سایر مشکلات سلامتی برمیگردد شما  باید با مراجعه به پزشک این مشکلات را درمان کنید. اما این را دقت کنید که مواد غذایی تنها می توانند برای چند ساعت بوی بد دهان را از بین ببرند. خوردن میوه و سبزیجات می تواند به مبارزه با بوی بد دهان کمک کند.

انواع فیبرو میوه و سبزیجات ترد مانند هویج، کرفس و سیب بهترین گزینه ها هستند، زیرا جویدن آنها به پاکسازی پلاک دندان ها کمک می کند، علاوه بر این جویدن باعث افزایش بزاق دهان و خنثی کردن اثر باکتری ها می شود. در ادامه مطلب به برخی از میوه ها و سبزیجاتی که برای مبارزه با بوی بد دهان مناسب هستند اشاره خواهیم کرد.

جعفری و ریحان

رفع بوی بد دهان با جعفری

پلی فنول هایی که در این سبزی  موجود است  مانند آنتی اکسیدان ها عمل می کنند و به تجزیه ترکیبات گوگرد در دهان شما کمک می کنند. در صورتی که تمایل به خوردن سیر دارید می توانید آن را با جعفری یا ریحان ترکیب کنید این کار می تواند از ایجاد بوی بد سیر در دهان شما جلوگیری کند.

زنجبیل

رفع بوی بد دهان با زنجبیل

زنجبیل علاوه بر اینکه  ناراحتی معده را در مان می کند  بوی بد دهان را نیز بین می برد. تندی زنجبیل باعث افزایش چند برابری آنزیم سولفیدریل اکسیداز در بزاق دهان می شود. این آنزیم ترکیبات حاوی گوگرد را تجزیه می کند، به این ترتیب می تواند ماندگاری بوی بسیاری از غذاها مانند قهوه  و سیر را کاهش دهد.

سبزیجات سبز تیره

سبزیجاتی که  تیره هستند  مانند کلم کیل، کاهو، بروکلی و برگ چغندر حاوی میزان زیادی کلروفیل هستند. کلروفیل به عنوان یک ماده ترمیم کننده طبیعی عمل می کند. اگر به دنبال متوقف کردن بوی بد دهان خود هستید سبزیجات حاوی کلروفیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سیب

خوردن سیب مانند مسواک عمل می کند و باقیمانده غذا و پلاک دندان ها را پاکسازی می کند. همین کار باعث از بین بردن باکتری های بد دهان می شود و بوی بد دهان را کاهش می دهد. خوردن سیر با سیب می تواند تا حد زیادی بوی بد آن را کاهش دهد. پلی فنول های موجود در سیب ترکیبات گوگردی بد بو را تجزیه می کنند.

گیلاس

گیلاس می تواند متیل مرکاپتان را از بین ببرد این همان گازی است که باعث بوی بدن دهان در بدن می شود که با خوردن گیلاس دهان شما خوشبو می شود. علاوه بر این خوردن گیلاس به هضم بهتر غذا هم کمک می کند.

هویج

یکی از میوه های  سرشار از فیبر هویج است که در مبارزه با هالیتوز به شما کمک می کند. خوردن هویج بزاق دهان را بالا برده  و کمک می کند دهان شما مرطوب و باقیمانده های غذا از لای دندان های شما خارج شود. در نتیجه فضای فعالیت باکتری ها برای بدبو شدن دهان از بین می رود.

توت

خوردن توت ها و سایر غذاهایی که ویتامین C دارند  محیط رشد باکتری ها را خنثی و علاوه بر این رژیم غذایی حاوی ویتامین C برای جلوگیری از بیماری لثه ضروری است. در نتیجه توت ها علاوه بر درمان بوی بد دهان می توانند از ایجاد بوی بد نیز پیشگیری کنند.

لیمو

و اما یکی از روش های ساده  برای رفع بوی بد دهان غرغره کردن آب لیمو و نمک است که باعث از بین رفتن باکتری ها می شود.

روش دیگر خوردن شربت آبلیمو همراه با برگ های نعناع است. نعناع هم باعث خوشبو شدن نفس شما می شود.

جویدن پوست لیمو هم تا حد زیادی این مشکل را رفع کرده و  اسید سیتریک موجود در لیمو بزاق دهان را تحریک می کند و با بوی بد دهان مبارزه می کند.

خربزه و هندوانه

خربزه مقدار زیادی ویتامین C را داراست که محیط  نامساعدی برای رشد باکتری های بد دهان ایجاد می کند. البته هندوانه و خربزه حاوی مقدار زیادی آب هستند که به مرطوب ماندن دهان کمک می کنند.

به جز مصرف میوه هایی که گفته شد نوشیدن مایعات مانند  آب و چای سبز را فراموش نکنید. مایعات از از خشکی دهان جلوگیری کرده و کمک بسیاری  در پاکسازی ذرات غذایی و باکتری ها می کند.

ماست پروبیوتیک، آدامس نعنایی، دارچین، گلابی، بادام و سایر آجیل ها، خیار و رازیانه را نیز می توانید برای خوشبو شدن دهان در برنامه غذایی خود بگنجانید.

لطفا ما را در اینستاگرام دنبال کنید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *