نکات درمانی

خواص زیتون شور

خواص زیتون شور

زیتون از جمله چاشنی های خوشمزه و مقوی سفره های ایرانی به خصوص شمال کشورمان ایران است این میوه که در قرآن به میوه بهشتی معروف است دارای چربی های مفیدی است که می تواند سلامت افراد را به دنبال داشته باشد.

ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی پیرامون زیتون، طرز تهیه زیتون شور و خواص زیتون شور را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم ما را تا پایان این نوشتار همراهی کنید.

Picture1 6

اطلاعاتی در ارتباط با زیتون

زیتون میوه ای با ظاهری کوچک است که بر روی درخت زیتون رشد می کندکه از آن در بسیاری از سالاد ها و ساندویچ ها می توان از آن استفاده کرد. زیتون نارس رنگی سبز دارد و درصورتی که مدت زمان بیشتری بر روی درخت بماند رنگ آن سیاه می شود که به زیتون سیاه معروف است. شما می توانید برای تهیه انواه میوه خشک و سبزیجات با بهترین کیفیت به فروشگاه ما مراجعه و با اولین خرید آنلاین ارسال رایگان داشته باشید.

طرز تهیه زیتون شور

برای تهیه زیتون شور ابتدا بر روی زیتون با کمک کاردک خراش کوچکی ایجاد کنید و آن ها را درون ظرفی مناسب که با آب پرشده است بریزد و به مدت یک هفته آب آن را به صورت مداوم عوض کنید تا تلخی آن گرفته شود برای جلوگیری از کپک زدن زیتون بهتر است مقداری نمک را به آب آن اضافه کنید.

بعد از گرفتن تلخی زیتون بهتر است آن ها را به مدت۲۱ روز درون ظرفی حاوی آب نمک غلیظ قرار دهید بهتر است برای این کار ابتدا آب را بجوشانید و بعد از سرد شدن نمک ید دار را به آن اضافه کنید و زیتون ها را به آن بیفزایید.

برای آن که از شناور شدن زیتون ها بر روی ظرف آب جلوگیری کنید بهتر است با کمک یک توری آن را قسمت پایین ظرف هدایت کنید، زیتون های شناور به دلیل نفوذ هوا در آن ها بیشتر در معرض گندیدگی هستند و در آخر برای نمک زدایی زیتون ها بهتر است بعد از زمان فوق آن ها را به مدت دو شبانه روز درون آب تنها قرار دهید و آب آن ها را به صورت مداوم عوض کنید برای نگهداری طولانی مدت زیتون می توانید از ترکیب آب نمک با غلظت کم و سرکه ۳ درصد استفاده کنید.

ترکیبات زیتون شور

زیتون منبع مفیدی از انواع ویتامین و مواد معدنی است که برخی از املاح در زمان فرآوری به زیتون اضافه می شوند. از ترکیبات مفید این میوه می توان موارد زیر را نام برد:

ویتامین ای، که مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان قوی را دارا می باشد.

آهن: این میوه منبع بسیار خوبی از آهن است که می تواند اکسیژن مورد نیاز گلبول های قرمز را فراهم سازد.

مس، این ماده معدنی می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله عارضه های قلبی را کاهش دهد.

سدیم، از جمله مواد معدنی است که در زمان فرآوری به زیتون ها اضافه می شود زیرا در آب نمک بسته می شوند.

Picture2 6

از جمله خواص زیتون شور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۰ وجود مادیر بالای آنتی اکسیدان در زیتون به کاهش چین و چروک ها کمک می کند که همین امر موجب جوان سازی پوست صورت می شود.

۰ اگر به دنبال روشن کننده طبیعی پوست هستید ما به شما توصیه می کنیم که به صورت مداوم از زیتون شور استفاده کنید زیرا این میوه بهشتی دارای ویتامین Aاست که به کاهش رادیکال های آزاد پوست کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و همین ویتامین می تواند به درخشان شدن پوست شما در دراز مدت کمک کند.

۰وجود ویتامین های A,E در زیتون می تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی برای محافظت از پوست صورت و بدن در برابر اشعه ماورا بنفش عمل کند و از آفتاب سوختگی جلوگیری کند.

۰مقادیر بالای مس، آهن، ویتامین E در این میوه بیضی شکل موجب افزایش گردش خون در پوست سر می شود و فولیکول های مو را تقویت می کند که رشد مو را افزایش می دهد.

۰ چربی های غیراشباع در زیتون می تواند گلوکز خون را کاهش دهد از این سو بهتر است بیماران دیابتی برای کنترل قند خون از زیتون شور استفاده کنند

۰ برای پسر دار شدن بهتر است زیتون شور را که حاوی مقدار بالایی پتاسیم و سدیم است را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۰ از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در بیماری های قلبی می توان به فشار خون بالا اشاره کرد، اسید چرب موجود در زیتون شور با کاهش فشار خون می تواند بر سلامت قلب تاثیر بسیاری بگذارد

۰کاهش حجم  و کیفیت استخوان می توان از مهم ترین دلایل پوکی استخوان در افراد میانسال باشد زیتون به دلیل ترکیبات موثر گیاهی که در آن وجود دارد می تواند این عارضه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

۰ وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان و اسید اولئیک در زیتون  می تواند میزان ابتلا به سرطان را کاهش دهد .

۰ بهتر است در کنار غذای خود همواره از زیتون شور که میوه ای اشتها آور است استفاده کنید.

۰ زیتون شور و روغن این میوه به دلیل طبیعت گرمی که دارد می تواند در پیشگیری از بیماری ام اس موثر باشد.

۰ روغن زیتون می تواند مسکنی برای دردهای عضلانی باشد زیرا می توان برای ماساژ دادن مفاصل از آن استفاده کرد.

۰ برای لاغری بهتر است از رژیم غذایی با چربی کم استفاده کنید. روغن زیتون دارای چربی های سالم است که اشتها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و از پرخوری و اضافه وزن جلوگیری می کند. چربی های موجود در این میوه چربی سوز عالی به حساب می آید می توانید روغن زیتون را به سالاد خود اضافه کنید.

۰ همان طور که در سطرهای بالا اشاره کردیم زیتون روشن کننده طبیعی پوست به حساب می آید و ایمنی بدن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد از همین رو توصیه می شود زنان باردار طبق صلاحدید پزشک از این روغن معجزا آسا برای رشد پوست و موی جنین خود استفاده کنند همچنین برای کاهش ترک های بارداری می توان با این روغن پوست بدن را ماساژ داد

۰ زیتون شور به همراه وعده های اصلی غذایی می تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند و به دلیل میزان بالای ویتامین سی که در خود دارد می تواند دوره سرما خوردگی را کاهش دهدبه همین منظور کافی است در وعده های اصلی دو الی پنج عدد زیتون شور را مصرف کنید.

۰ چربی های موجود در زیتون شور موجب روان شدن روده می شود از این رو برای افرادی که دچار یبوست هستند می تواند مفید باشد شما می توانید برای درمان یبوست روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در وعده صبحانه با شکم خالی میل کنید.توجه داشته باشید بیشتر از یک قاشق می تواند برای شما نیز مشکلاتی از قبیل اسهال و گرفتگی روده را به دنبال داشته باشد.

۰ روغن زیتون می تواند برای حیوانات خانگی شنما نیز بسیار مفید باشد زیرا سرشار از کلروفیل، ویتامین ای، پلی فنول و کارتنوئید است که موجب تقویت سیستم ایمنی حیوان شود.

۰ با توجه به آخرین تحقیقاتی که در زمینه خواص زیتون شور انجام گرفته است این میوه جادویی می تواند بر عملکرد مغز و اعصاب تاثیر مثبتی بگذارد، وجود ویتامین های بی شماری که در آن وجود دارد می تواند بیماری های شناختی و آلزایمر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

Picture3 5

سخن پایانی

زیتون شور از جمله سوغاتی های شمال ایران است که دارای مزایای بسیاری است و استفاده از آن می تواند درمانی برای بسیاری از بیماری ها باشد توجه داشته باشید که در مصرف این میوه زیاده روی نکنید.

Picture4 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *