دستگاه میوه خشک کن

دستگاه میوه خشک تونلی

در گذشته های دور برای خشک کردن میوه زمان زیادی راصرف می کردندولی باگذشت زمان وامروزه با کمک گرفتن از  دستگاه های میوه خشک کن زمان خشک کردن بسیار کوتاه تر شده و بایدگفت که کسانیکه از این دستگاه استفاده می کنند قادرهستند. در ادامه به بررسی دستگاه میوه خشک کن تونلی می پردازیم.

مقدار زیادی از مواد غذایی را در مدت زمان چند دقیقه به محصولاتی خشک تبدیل کنند.  مواد غذایی به این علت  که بوسیله دستگاه خشک کن آب میان میوه ها گرفته میشود و تبخیر خواهدشد.  و میتوان از آنها در مدت زمان طولانی تری نگهداری کرد.  این دستگاه خشک کن تونلی دستگاهی بسیار عالی و مناسبی برای خشک کردن میوه هادر حجم بسیاربالا و با زمان کمتری است.

بعد از برداشت کردن محصول های کشاورزی خشک کردن محصول های که برداشت شده اند گامی اساسی ومهمی برای تولید کردنخشکبار برای باغداران می باشد.

_دراین بین دو روش وجود دارد:

  1. اول خشک کردن مکانیکی است.
  2. دوم خشک کردن به روش سنتی ودستی می باشد.

 دستگاهی که برای خشک کردن میوه ها به روش صنعتی که مناسب می باشددستگاه های خشک کن تونلی هستند. که این دستگاه در شکل ها و اندازه های متفاوتی دربازار وجود دارند.

شیوه کارکرد دستگاه خشک کن تونلی

در ساختارهای دستگاه خشک کن تونلی ظرفیت تونل و سینی – طول تونل – سرعت تسمه نقاله – میزان گردش هوا را می توانید تنظیم کنید.

در دستگاه های تونلی ماده ی خشک شونده ی آن از طرفی وارد تونل خواهدشد و ازسوی دیگر محصولات خشک شده راخارج خواهدکرد. اسم دستگاه هم به علت ساختار وشکل ظاهری آن نامگذاری شده است.

فرآیندخشک شدن در دستگاه خشک کن

  • دارای گردش هوای گرم می باشد.
  • دارای مادون قرمزاست.
  • ماکروویو
  • دارای فرکانس رادیویی می باشد.

ازاین دستگاه بیشتر برای تهیه کردن هوای گرم برای خشک کردن استفاده خواهد شد.

ولی باپیشرفت کردن درحوضه ی فن آوری باعث شده تادر دستگاه های خشک کن تونلی از شیوه های ماکروویو ومادون قرمزبرای تولیدکردن محصول های خشک شده بکار برود.

معمولاتونل های این دستگاه خشک کن  دارای  دربی برای ورود محصولات رادارااست.  که پس  از واردشدن مواد به درون تونل درب آن بسته خواهدشدو پس از خشک شدن میوه ها از درون تونل عبور خواهدشدو مواد خشک شده به بیرون هدایت خواهندشد.

در این دستگاه خشک کن گرما و گردش هوا به روش های  متفاوتی می باشدمانند:

  • ضدجریان است
  • جریان موازی است
  • جریان ترکیبی می باشد

ویژگی های دستگاه خشک کن تونلی

  • سطح آن عایق بندی شده است برای ازهدررفتن انرژی پیشگیری می کند.
  • دارای مبدل حرارتی است و کیفیت بالایی را دارد.
  • و همچنین دارای نوار نقاله برای انتقال دادن موادمی باشد.
  • دارای سیستم چرخش هوا برای بهبودیافتن جریان هوا و کاهش دادن زمان برای خشک شدن است.
  • ازمکانیزم کنترل دقیق طراحی شده است که برای دو ساختار خودکار و نیمه خودکارمی باشد.
  • ازحداقل زیان زیست محیطی برخورداراست.
  • دارای کنترل پنل صفحه ای برای تنظیم کردن درجه حرارت و سرعت عمل می باشد.
  • برای خشک کردن انواع مواد خوراکی بعنوان ورودی است.
  • دارای مونتاژ برای حمل و نقل و نصب راحت می باشد.
  • به گونه ای طراحی شده که برای خشک کردن طیف وسیعی از موادمی باشد.

موارداستفاده از خشک کن تونلی

  • برای خشک کردن میوه وسبزیجات استفاده می شود.
  • برای خشک کردن جوهروکاغذ استفاده می شود.
  • و برای خشک کردن موادبسته بندی استفاده می شود.
  • همچنین برای خشک کردن ظرف ها استفاده می شود.
  • و برای خشک کردن قرص های داروهایی وپودر استفاده می شود.
  • و همینطور برای خشک کردن پارچه های نساجی استفاده می شود.
  • برای خشک کردن میوه های تازه وریشه وسبزیجات استفاده می شود.
  • و در آخر برای خشک کردن قالب سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد.

مقایسه دستگاه های تونلی بادستگاه های کابینتی

برای استفاده نمودن  از خشک کن های تونلی اول بایدفضای کافی ای را در نظربگیرید که دستگاه های صنعتی که دارای۱۵طول مترهستند در آن قرارگیرد .

که بنابراین باید برای این دستگاه ها  سیستم دمنده دود کش هاو رفت و آمد کردن افراد باید فضای تعبیه داشته باشد که حداقل ۲۵متر طول آن باشد. از طرف دیگر ما درجریان هستیم که ابعاد دستگاه  میوه خشک کن تونلی حداقل دارای ۱۰ متر می باشد. که برای گرم نمودن ابعادهایی به این حجم نیاز به مصرف سوخت بالایی خواهیم داشت .

همچنین این دستگاه  خشک کن تونلی از نوع های مصرفی سوخت فسیلی بسیار پر مصرفی می باشد. و حتما نوع مصرف کننده برق هم حتما باید از برق سه فاز استفاده نمایند.

که این علت باعث بوجود آمدن افزایش هزینه های تولید و افزایش یافتن میزان قیمت تمام شده برای مشتری است. که این علت قادر است روی فروش محصول های تولید شده تاثیر ویژه ای را دارا باشد.

اما دستگاه خشک کن کابینتی می توانند در فضایی باپیش رفتن زمان بسیار کوچک تر از فضای مدنظردستگاه های میوه خشک کن تونلی جای خواهندگرفت.  و همین طور به علت کوچک تر بودن فضای که اشغال میشود.  میزان مصرف سوخت پایین تری از دستگاه های خشک کن تونلی را دارا هستند.

نحوه کارکردن بادستگاه های خشک کن

در گام دوم حتما بایدتوجه کنید که این کاهش یافتن حجم دستگاه های کابینتی باعث کاهش یافتن میزان حجم تولیدکه در یک بار آنها استفاده نشوند. برای این عملکرد باید در نوع ساخت های سنتی دستگاه های خشک کن که به علت پایین بودن هزینه تولیدهنوز دربرخی کارخانه ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت که بایدتجدیدنظرنمود.

دستگاه های خشک کن تونلی ویا واگنی هم ازنوع های مختلف خشک کن سینی دارمی باشندکه در آن انواع مختلفی از سبزیجات و دانه ها در اندازه بزرگ خشک خواهند شد.

شیوه ی عمل کردن این دستگاه به این صورت می باشد که محصولات   روی قفسه های متحرک یا  واگن وارد دستگاه خواهند شد.  و بعد از خشک شدن در مدت زمانی مشخص شده از دستگاه خارج خواهندشد.

اصل روند این دستگاه های خشک کن مانند خشک کن های کابینتی می باشد.

این دستگاه برای مصرف های صنعتی مناسب می باشند.  چونکه ظریفیت وارد کردن میوه ها حد اقل یک تن را داا هستند و قادر هستند.  در یک دوره ی مصرف کردن مقدار قابل توجهی ازمیوه ها را خشک نماید.

اما باید این عمل  در نظرگرفته شود که برای استفاده نمودن از این دستگاه باید مکانی را تعبیه کنید که ابعاد بزرگ تری را دارا باشند.  زیرامیزان طول این دستگاه در پایین ترین حالت ۱۰مترمی باشدکه برای استفاده کردن از آن مکانی را که۱۵متر باشد را تهیه نمود.

خشک کن خورشیدی تونلی نت سولار

این خشک کن های خورشیدی با دارا بودن ظرفیت بسیاربالای خشک کردن محصول های کشاورزی و با سیستمی انطباق با شرط آب و هوای هر منطقه می تواند بطوری حرفه ای همه ی محصول های کشاورزی را خشک کنند.

از ویژگی های این دستگاه میشود به دارا بودن تغییر طول حسب نیاز از ۴ تا ۴۸ متراست ومدت زمان خشک شدن سریعترصورت می پذیرد. حمل و نقل آن آسانترمی باشد و کیفیت بهتر محصول های تولیدی می باشد.

وطبق سفارش دادن از نصب سیستم الکتریکی درجهت گرمایش در ساعت های غیرآفتابی هم برخوردار می باشد.

دستگاه های خشک کن تونلی دارای ظرفیت پایینتری وقابلیت ۴ متر طول و یک متر عرض و ۲۴دارای سینی آلومینیومی می باشند.  ودارای  ظرفیتی حدود۱۰۰ کیلوگرم محصول تر را خواهدداشت.

دستگاه های خشک کن تونلی به علت استفاده نمودن از اجزای جدا که به یکدیگر وصل خواهندشد. و توسعه در طول در زمین های کشاورزی و مکان هایی که فضایی مناسب برای این امر وجود خواهد داشت کاربرد بیشتری را دارا هستند.

اجزای اصلی دستگاه های خشک کن تونلی

جمع آورنده های انرژی خورشیدی این دستگاه خشک کن از سیستم‌های به هم وصل شده تشکیل شده اند که بر اساس ظرفیت مد نظر در طول اضافه  خواهند شد.

عملکرد خشک نمودن هم مانند بیشتردستگاه های  خشک کن خورشیدی  جذب کردن انرژی خورشیدی بوسیله ی صفحه های سیاه رنگ جذب کننده و منتقل کردن آن به میوه هاو سبزیجات که در سینی‌های آلومینیومی وجود دارد می باشند.

وظایف فن ‌های مکنده هم منتقل کردن رطوبتی که تولید شده است از درون محفظه به بیرون از خشک کن را بر عهده خواهند داشت تا رطوبت های جمع شده باعث کپک زدن محصول ها نشوند.  برق مدنظراین فن ها بوسیله ی پنل های خورشیدی تامین خواهدشد.

وهمچنین لازم است که بدانیددستگاه های خشک‌کن‌ خورشیدی به همان گونه ای که از اسمشان معلوم است فقط در هنگام جذب کردن به مقدارلازم  انرژی خورشیدی را دارا هستند.  و فعالیتشان درطی روز با تابیدن مناسب خورشید انجام خواهدگرفت.

همچنین اگر در مکانی حضور دارید که روزهای آن ابری زیاد را دارا است.  براساس نیازداشتن سیستمی مکمل الکتریکی هم به دستگاه خشک کن شما اضافه می شود که دارای کاربرد مداومی را تامین می کند.

ویژگی های دستگاه میوه خشک کن تونلی

 دستگاه خشک کن تونلی برای اینکه ازبهترین ظرفیت و بیشترین حجم تولید برخور دار باشد باید ویژگی های زیر راداشته باشد:
  • ازسیستم های پی ال سی بروز وپیشرفته ای استفاده نمایند.
  • بایدعایق بندی های دستگاه در حد بسیار ایده آل و حرفه ای باشند.
  • بایداندازه تولید گرما بوسیله ی دستگاه با توجه به حجم مخازن محصول ها در دستگاه همخوانی را داشته باشند.
  • باید سیستم های هوشمند کنترل کننده کیفیت و بررسی شرایط دستگاه مناسب و پیشرفته را دارا باشند.
  • بایدسیستم تولیدکننده حرارت بروز باشدو مصرف انرژی را تا حد زیادی پایین نگه داری کند.
  • از قدرت تولید بالایی برخوردار باشد.

هردستگاه میوه خشک کن تونلی باید ای قابلیت هارا برای راه اندازی کردن وتولیدی باکیفیت را دارا باشد.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید …


مطالب مرتبط:

تاسیس کارگاه میوه خشک

دستگاه میوه خشک کن کابینتی

طرز تهیه میوه خشک به روش سنتی و صنعتی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *