نکات آموزشی

دمنوش میوه خشک

دمنوش میوه خشک

شما می توانید در منزل انواع دمنوش طبیعی را به‌راحتی در منزل تهیه کنید و از آن لذت ببرید. دمنوش‌ها می تواند با انواع گیاهان یا چای ترش، برگ‌های طبیعی یا انواع میوه خشک باشد. دمنوش میوه یکی از دم نوش‌های طبیعی است که طرف‌داران زیادی دارد.

 

دمنوش میوه خشک شده

شما با استفاده از میوه های خشک می‌توانید دم نوش‌های خوشمزه و بینظیری آماده کنید. همه می دانیم که میوه‌های خشک شده مانند  میوه‌های تازه خواص زیادی را دارا هستند. از این خوراکی مقوی علاوه بر اینکه در انواع دسر و کیک استفاده می شود در نوشیدنی‌ها و دمنوش‌ها نیز می توان استفاده کرد و همچنین  از خواص آن بهره برد.

و اما دمنوش میوه

بعضی از مهم‌ترین خواص دمنوش های میوه های خشک را در ادامه برای شما می گوییم.

۱- چربی خون و کلسترول را پایین می آورد

۲- کبد را پاکسازی می کند

۳- غلظت خون را کاهش و  سموم را از کبد خارج می کند

۴-خستگی را از بین می برد

۵-از سرماخوردگی جلوگیری می کند

۶- ویتامین‌های موردنیاز بدن را تامین می کند

۸- ایمنی بدن را بالا می برد

۹- تمام سنین می توانند از دمنوش میوه خشک استفاده کنند

طرز تهیه دمنوش میوه

شما می توانید از انواع میوه خشک برای تهیه انواع دمنوش‌های میوه‌ استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از میوه خشک شده طعم و عطر دلپذیری را تجربه کنید.

دمنوش انواع میوه خشک

یک نکته مهم در تهیه دمنوش سالم و باکیفیت استفاده از میوه‌های خشک بهداشتی است.

انواع دمنوش میوه‌  ذیل را حتماً امتحان کنید:

دمنوش کیوی

دمنوش به

 سیب

 گلابی

پرتقال

دمنوش لیموعمانی

 

طرز تهیه چند دمنوش خوشمزه با میوه خشک

دمنوش کیوی

استفاده از کیوی خشک شده عطر بهتری را به دمنوش شما می دهد.می‌توانید در تهیه این دمنوش از دارچین استفاده کنید که طعم آن را بهتر می کند.

دمنوش پرتقال خشک

برای تهیه این دمنوش شما می توانید از پوست پرتقال نیز استفاده کنید چون عطر و طعم بی‌نظیری به دمنوش می‌دهد. این دمنوش کمی تند و طبع سردی دارد. برای معتدل شدن طبع آن می‌توانید آن را با عسل میل کنید.

دمنوش لیموعمانی:

 این دمنوش دارای ویتامین C و معمولاً با اغلب دمنوش‌ها به‌صورت ترکیبی استفاده می‌شود. شما می توانید از پرک لیمو عمانی در تهیه انواع دمنوش استفاده کنید.

چای یا دمنوش

منظور از چای فقط چای سیاه نیست و در واقع چای انواع مختلفی دارد.

تفاوت چای و دمنوش ؟

 تمام چای ها را تنها از یک گیاه به دست می‌آورند که اسم آن کاملیا است. البته چای انواع مختلف با طعم و عطر های متفاوتی وجود دارند که از گیاه دیگری به دست آمده و خواص جالب و متفاوتی دارند.

دمنوش با چای کاملا متفاوت بوده و خیلی از افراد آن را به نام چای گیاهی می‌شناسند. درست است که چای نیز از گیاه تهیه می‌شود اما به علت تنوع گیاهانی که از آن‌ها دمنوش تهیه می‌کنند بین این دو تفاوت قائل می‌شوند. امروزه تنها از گیاهان دمنوش تهیه نمی‌کنند بلکه از میوه‌ها نیز برای ساخت دمنوش استفاده می‌کنند.

تفاوت انواع چای در نوع تهیه و فرآوری آن‌هاست. اکسیداسیون، تخمیر و تثبیت روش‌هایی‌ست که برای هر چای متفاوت انجام می‌شود. مقدار رنگ‌دهی چای، تفاوت در روش دم آوری، خاصیت و عطر و طعم چای براساس نوع فرآوری چای تعیین می‌گردد. بنابراین هنگام استفاده از هر چای به بهترین نحوه دم آوری و خواص چای دقت کنید تا بیشترین استفاده را از چای داشته باشید.

با انواع دمنوش بیشتر آشنا شویم؟

همانطور که می دانیم دمنوش‌ها انواع بسیار زیادی دارند و نمی‌توان تعداد آن‌ها را با شمارش به دست آورد. همچنین دمنوش‌ها را می‌توان به دو گروه عمده تقسیم کرد.

  1. دمنوش‌های گیاهی
  2. دمنوش‌های ترکیبی

 دمنوش‌های گیاهی به صورت خالص از یک نوع گیاه تهیه می‌شوند

مثل دمنوش بابونه

 دمنوش گل گاوزبان

 دمنوش نعنا

 دمنوش اسطوخودوس و… .

می دانیم که دمنوش‌های ترکیبی را  از ترکیب این گیاهان با مواد دیگر یا با میوه‌ها و مرکبات تهیه کرد. در واقع اگر بخواهیم مثالی برای دمنوش‌های ترکیبی بزنیم می توان به ترکیب  گل گاوزبان با لیمو ترش اشاره کرد که رنگ آن به رنگ قرمز تغییر می کند.

 

از بین افراد کسانی  که دمنوش را به صورت مداوم و همیشگی  مصرف می‌کنند دمنوش‌های ترکیبی را بسیاردوست دارند. چون می‌توانند موادی را که به خواص آن احتیاج دارند با یکدیگر ترکیب کرده و از خواص تمام آن‌ها به صورت یک جا بهره‌مند ببرند.

همچنین شما می‌توانند با ترکیب چند مواد مختلف، طعم‌های متفاوتی ایجاد کنید و از مصرف یکنواختی چای طعم های دیگر را هم امتحان کنید.

 

 

چای میوه ای یا دمنوش میوه ای

همه ما می دانیم که چای دارای شش نوع اصلی می باشد که تنها از یک نوع گیاه به دست می آید.و اما چای میوه ای را از ترکیب چند چای مانند چای سفید چای سبز به دست می آید. شما هر نوع چای را بخواهید می توانید از میوه های خشک به دست آورید. کلا ما در دمنوش میوه ای از میوه ی خشک استفاده کرده  و هیچ نوع چای به همراه آن استفاده نمی شود. می توانیم بگوییم که در واقع یک نوشیدنی از یک میوه دمنوش میوه ای محسوب می شود و می‌توان آن را از میوه های متنوعی با طعم و عطر متنوع و خاصی تهیه کنیم. شما می توانید دمنوش میوه‌ای را به صورت گرم یا سرد و همچنین  ترش یا شیرین یا به رنگ های  قرمز یا زرد و در کل هرطور  که دوست دارید تهیه کرده و میل کنید.

در ادامه از خواص دمنوش میوه ای و چای میوه ای برای شما می گوییم.

دمنوش و چای خواصی دارد که به میوه‌هایی بستگی دارد که در آن استفاده شده است. درواقع  کلا  دمنوش‌های میوه ای دارای مقدار بسیاری از  ویتامین و مواد معدنی هستند و اکثرا به بدن انرژی می‌دهند. زمانی که بدن شما به مایعات نیاز دارد و میلی به نوشیدن چایی ندارید می توانید از دمنوش های متفاوت استفاده کنید .اما به این نکته نیز توجه داسشته باشید که با ترکیب چای و دمنوش میوه خشک می توانید از خواص هر دوی آن ها بهره ببرید و استفاده کنید.

شما باید هوای کلیه هایتان را داشته باشید.

اما این را بدانید که چای سیاه خود حاوی اگزالات است و محرکی برای سنگ سازی کلیه به حساب می آید.

این نکته را با دقت بخوانید که دمنوش میوه ای اگزالات ندارد و با  آبرسانی به بدن و با داشتن مجموعه ای از ویتامین‌های مختلف باعث  پاکسازی بدن و جلوگیری از سنگ کلیه می شود.

می‌توانید به کمک جایگزینی دمنوش میوه ای به جای چای، به سم زدایی و سلامت بدن خود کمک کنید.

اما چه چای میوه ای برای لاغری مفید است؟

با توجه به اینکه دمنوش‌های مختلف  خواص مختلفی برای بدن دارند از خواص بارز آن ها  لاغری و چربی‌سوزی‌ در بدن است. اما چای سبز و چای سفید خاصیت چربی‌سوزی زیادی دارند که شما می توانید در کنار آن‌ها از میوه‌های خشک استفاده کنید که اثر آن را دو برابرمیکند. برای مثال دارچین در چای میوه ای یا دمنوش میوه ای به افزایش متابولیسم و چربی‌سوزی در بدن کمک می‌کند. استفاده از دمنوش میوه ای ترش و قرمز نیزهمینطور.سیب و به از میوه هایی است که باعث چربی سوزی در بدن و در نهایت باعث لاغری می شود.

 

 

اما دمنوش ها چه مزایایی دارند؟

افسردگی را از بین ببرید و از مبتلا شدن به آن پیشگیری کنید.

همه می دانیم با مشکلات بسیاری که در زندگی همه ی ما هست باعث پیری شده ومی توانیم برای مقابله با این سختی ها در طول شبانه روز از دمنوش ها استفاده کنیم و انرژی بدنمان را بالا ببریم. با مصرف دمنوش ها شما ویتامین مورد نیاز بدن خود را تامنین می کنید و به کمک دمنوش های میوه خشک سلامت ذهنی و جسمی بدنمان را بالا ببریم.

 

 

باعث جلوگیری از پیری می شود

به دلیل داشتن آنتی اکسیدان در دمنوش ها باعث جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری سرطان می شود و همچنین یکی از خواص مهم آن شاداب بخشیدن به پوست و در نتیجه جلوگیری از چین و چروک صورت می شود. پس حتما برای داشتن آرامش و دریافت انرژی و تامین ویتامین های بدن در برنامه غذایی خود انواع دمنوش های میوه خشک بگنجانید اما توجه داشته باشید که در مصرف آن افراط نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *