نکات آموزشی

آیا میوه خشک خاصیت دارد؟

آیا میوه خشک خاصیت دارد؟

همه میدانیم که میوه های خشک در آجیل ها مخلوطی از میوه خشک هاست که مصرف می شود.

همچنین میوه های خشک کاربرد های دیگری مانند تزیین غذا یا استفاده در غذاها دارد.

آب میوه های طبیعی با خشک کردن از بین می رود و معمولا چون شکر زیادی دارند از طرفی به دلایلی که مواد مغذی زیادی دارند، نقش یک وزنه ی تعادل را در رژیم غذایی ایفا می کنند.

در ای مقاله به شما می گوییم که آیا میوه خشک ها خاصیتی دارند و اینکه می توانند چه تاثیری در بدن شما داشته باشند.

و اما یک سوال پیش می آید آیا میوه خشک ها سالم هستند یا اینکه چقدر سالم هستند؟

میوه خشک هایی مانند کشمش، انجیر ، موز ، چیپس نارگیل و همچنین  آلوهای خشک و اینکه سایر میوه های خشک می توانند یک جایگزین طبیعی برای تنقلات شیرین باشند و همچنین جایگزین خوراکی های مضر هستند.

هم چنین میوه خشک ها سرشار از کربوهیدرات، فیبر، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می باشند که در واقع یک مشت غذای مغذی برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها هستند.

میوه های خشک معمولا نسبت به میوه های تازه حجم کمتری دارند به همین خاطر این قابلیت را دارند که در کوتاه ترین زمان ممکن مقدار زیادی از آن در یک وعده مصرف  شود. به علاوه، برخی از انواع میوه خشک با شکر خشک می شوند تا طعم بهتری داشته باشند و به همین خاطر قبل از مصرف باید مطمئن شوید تا به آن شکر افزوده نشده باشد.

 

خواص میوه خشک

میوه خشک یک میان وعده ی پرانرژی با ارزش غذایی بسیار بالاست. طبق تحقیق های پژوهشگران، آلوی خشک باعث استحکام استخوان ها و همچنین بهبود تراکم استخوان می شوند. علاوه بر این سرشار از فیبر و سوربیتول میباشند ک هردوی آنها به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کنند و از یبوست جلوگیری خواهند کرد. محققان همچنین معتقدند آلوی خشک یک منبع عالی از ویتامین k و پتاسیم و اسید فنولیک می باشند که باعث سلامت عمومی بدن می شوند.

 

اگر قصد دارید کربوهیدرات را از رژیم غذایی خود حذف کنید، می توانید چیپس نارگیل را به میان وعده های خود اضافه کنید. هر یک فنجان آن دارای ۶۷۵ کالری، ۷٫۱ گرم پروتئین و ۲۵ گرم کربوهیدرات، ۱۷٫۹ گرم فیبر و ۷٫۱ گرم شکر می باشد و اگر فیبر آن را حذف کنید تنها ۷٫۱ گرم کربوهیدرات خواهد داشت. این عادت های خوشمزه ۱۸ درصد از نیاز روزانه ی شما به آهن و همچنین ۴ درصد از نیاز شما به ویتامین C را تامین خواهد کرد.

 

امروزه متخصصان تغذیه ثابت کرده اند که میوه های خشک سرشار از پولیفنول، کاروتنوئید ها و سایر آنتی اکسیدان ها هستند. بدن شما برای مقابله با استرس های اکسیداتیو و جبران اثرات سوء آن به این مواد مغذی احتیاج دارد. رژیمی که سرشار از آنتی اکسیدان باشد می تواند از التهاب ها جلوگیری کرده،  قدرت مغز را تقویت کند، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد و بر روی ترمیم DNA تاثیر بگذارد. این ترکیبات طبیعی خطر ابتلا به بیماری های کبدی، کلیوی، سرطان و بیماری های روانی کهولت سن را کمتر می کند.

 

میوه خشک چه خواصی دارد؟

 

پیشگیری و مدیریت طبیعی دیابت

با وجود اینکه میوه های خشک قند زیادی دارند اما در پیشگیری از دیابت و بهبود علائم آن کمک می کنند. در مقاله ای که در سال ۲۰۱۷ در ژورنال تغذیه به چاپ رسید متخصصان تغذیه ثابت کردند که مغز ها و میوه های خشک فواید زیادی برای دیابت دارند.  محققان دریافتند کسانی که میوه خشک مصرف می کنند مواد مغذی بیش تری دریافت کرده، وزن کمتری داشته و خطر ابتلا به دیابت در آنها کاهش می یابد. از طرفی برخی از آنتی اکسیدان های موجود در انگور و دیگر میوه های خشک قادرند ترشح انسولین را بهبود بخشند و از لوزالمعده در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو محافظت کنند.

 

تقویت سیستم ایمنی

اکر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، میوه های خشک یک انتخاب عالی برای میان وعده های شما محسوب می شوند. چراکه معمولا میوه های خشک سرشار از ویتامین A، ویتامین C و آهن هستند و علاوه بر این برخی از میوه های خشک شده کالری کمی دارند.

به طور کلی ویتامین C به عنوان یک تقویت کننده ی ایمنی بدن شناخته می شود. این ویتامین می تواند سیستم دفاعی بدن را بالا برده و از پوست شما را در برابر  استرس اکسیداتیو محافظت و از التهابات جلوگیری کند. به غیر از این، از آسیب های اکسیداتیو ناشی از آلودگی ها پیشگیری و آنزیم های تنظیم کننده ی سم زدایی سلولی را فعال می کند.

 

پیش گیری از افسردگی و اضطراب

به طور کلی مصرف میوه ی خشک فواید زیادی دارد، از داشتن حال خوب گرفته تا یک پوست جوان و تنظیم سیستم گوارشی از خواص این خوراکی می باشد. اما یکی از فواید ناگفته ی آنها کمک به اضطراب و افسردگی است. بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ در ژورنال بیولوژی ترکیه چاپ شد، موش هایی که زغال اخته ی خشک شده مصرف می کردند اضطراب و افسردگی کمتری داشتند از طرفی کارایی و خواب آنها نیز بهبود یافته بود.

 

هضم راحت تر غذا

اگر مشکل یبوست دارید، آلوی بخارا بهترین خوراکی برای درمان آن است. به طور کلی این میوه نقش موثری را در بهبود حرکات رودوی دارد. میوه های خشک و بخصوص آلوی خشک سرشار از فیبر محلول و نامحلول می باشد که موجب تقویت سلامت دستگاه گوارش و سلامت عمومی بدن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *